Online-ondernemingen kijken in veel gevallen terug op een goede tijd, terwijl reguliere ondernemers al maandenlang moeten afzien. Omdat winkels hun deuren in tijden van een lockdown moeten sluiten kiezen klanten sneller voor het online alternatief.

Mensen hebben het advies gevolgd om minder de drukte op te zoeken en waar mogelijk online te bestellen. Zo draaide Thuisbezorgd een recordomzet en raakten de bezorgservices van grote supermarkten overbelast. Zo valt in het AD te lezen dat PostNL op dit moment 1,5 miljoen pakketjes per dag rondbrengt, verdeeld over 5500 postbezorgers.

Corona geeft een zetje 

“Ik had van tevoren al plannen om een webshop te beginnen, maar ik durfde het nooit. Ook moest ik erg veel tijd steken in research doen; die tijd had ik toen niet. Dus corona heeft me zeker dat duwtje in de rug gegeven”, aldus de 20-jarige Britney. Begin augustus maakte ze haar webwinkel So Loavely openbaar, juist in coronatijd. Ook de 19-jarige Antony heeft niet stilgezeten toen Corona uitbrak. “Ik verkocht desinfecterende handgel op Bol.com. Zo verdiende ik 24.000 euro in 12 uur tijd. Ik keek naar een andere verkoper die ook goede resultaten heeft behaald. Verder bekeek ik de zoektrends op Bol.com, dus ik wist dat het succesvol zou zijn.

Afbeelding

So Loavely producten ingepakt 

Keerzijde 

In een rapport van KVK (uitgebracht in juli) staat dat 53% van de ondernemers een omzetdaling heeft doorgemaakt tijdens Corona. 37% van de ondernemers is klanten kwijtgeraakt. Aan de andere van de medaille zien we dat 16% van de ondernemers een omzetstijging heeft gezien. 15% heeft nieuwe klanten mogen verwelkomen. Britney ervaart ook dat ze meer bestellingen binnenkrijgt als de fysieke winkels gesloten zijn. “Ik denk dat ik wel wat klanten heb overgehouden aan de coronacrisis. Ik verwacht ook in deze lockdown nieuwe klanten”, aldus Britney.