De pandemie heeft voor nieuwe ontwikkelingen in de modewereld gezorgd. Er is een nieuw tijdperk aangebroken. Mensen zijn bewuster en duurzamer gaan leven. Wat waren de trends van 2020 en hoe zien die er dit jaar uit?

Door Emma Bruysters en Amber Brouwers

Het vele binnen zitten heeft invloed gehad op de modetrends van afgelopen jaar. Trend Forecaster Antoinette van den Berg blikt terug op de modetrends van het coronajaar. ‘’Mensen werden door de pandemie eigenwijs. Ze gingen gek doen met de kleding die ze al hadden. Kleding werd vaker en op verschillende manieren gedragen en er werd creatiever mee omgegaan. Er werd meer gekeken naar wat er al in de kledingkast hing’’, aldus Antoinette van den Berg. Het velen thuiszitten zorgde niet alleen voor het anders en duurzamer omgaan met kleding, ook merkte Antoinette dat mensen zich steeds informeler gingen kleden. ‘’De events die er het afgelopen jaar waren vonden voornamelijk buiten plaats. Er werden weinig schoenen gedragen en al helemaal geen hakken. Een trend die ontstaan was is de blote voeten trend. Je zag zelfs dat in de Albert Heijn op blote voeten rondliepen. Dit is een trend die zeker door gaat zetten in 2021.’’ 

Gioia Slavenburg is sinds de lockdown creatiever omgegaan met tweedehands kleding. Zij heeft een eigen bedrijfje opgestart waarin zij tweedehands stijlboxen samenstelt. Gioia vertelt over hoe ze merkt dat mensen steeds liever tweedehands kleding dragen. 

Tweedehands goederen groeien steeds meer in populariteit. Het is vooral vintage of retro kleding wat bekender is geworden. Volgens marktonderzoeker GlobalData groeit deze markt 21 keer sneller dan die van nieuwe kleding. Antoinette van den Berg: ”Er werd steeds meer tweedehands kleding gekocht. Mensen zitten meer op hun portemonnee. Ze hebben minder te spenderen doordat veel banen verloren zijn gegaan. Maar niet alleen dit is een reden waarom er meer tweedehands is gekocht, ook bewustwording en het respect voor de natuur is toegenomen. Dit is een verandering die nooit meer gaat stoppen. Het is een nieuw tijdperk. Dat eigenwijze blijft en het duurzame gaat door. Het DNA van een hele generatie is veranderd.’’ 

‘’Het consumeren van kleding was extreem. De modesector was de nummer twee vervuiler van de wereld. Het kon zo niet langer. De bewustwording voor de duurzaamheid was in ontwikkeling en toen kwam corona. Door de pandemie is deze ontwikkeling versneld. Deze bewustwording was nodig’’, vertelt Antoinette. Online tweedehands kledingwinkel ThredUP voorspelt dat tweedehands kleding binnen 10 jaar groter is dan de bekritiseerde ‘fast fashion’. ‘’Het is een ontwikkeling door sociale activiteiten, niet door bedrijven die iets bedenken. In 2021 is tweedehands kleding ook absoluut een trend. Het is niet meer zo dat de modeketens ons vertellen wat we aan moeten doen’’, vertelt Antoinette.

Muriël Roozeboom is een duurzame fashion styliste. Ze heeft onder andere Bridget Maasland gestyled. Op haar Instagram account inspireert zij anderen om ook duurzaam met kleding om te gaan en geeft ze stylingtips voor vintage kleding.

Mensen zijn niet alleen duurzamer gaan leven, ze zijn ook minder materialistisch geworden. Simone Kuijer (24) verkoopt al sinds jongs af aan haar kleren via marktplaats. Haar kledingverkoop is puur voor de duurzaamheid en dus niet voor commerciële doeleinden. “Ik heb tijdens de lockdown meer tweedehands kleding verkocht. Er was ook meer vraag naar. Er werd veel kleding gekocht en verkocht op sites als Vinted. Als ik voor de lockdown iets online zette om te verkopen, duurde het soms maanden voordat het verkocht werd. Nu is het binnen een paar weken weg.” Simone is veel bezig met duurzame kleding en wil dan ook zo min mogelijk kleding in haar kast hebben hangen. Ze ziet dat mensen in haar omgeving zich er ook steeds bewuster van worden: “Ik denk dat vintage kledingverkoop alleen maar gaat toenemen. De hele fast fashion keten wordt steeds transparanter. Tijdens de lockdown is er meer tijd om over het milieu na te denken. We leven nu iets minder snel en hebben meer tijd om te reflecteren.”

Door de lockdown denken mensen een stuk bewuster na en is hun Fear Of Missing Out (FOMO) verdwenen. Volgens Antoinette is dit ook terug te zien in de kledingtrends: ‘’Mode wordt losgekoppeld van het kopen van nieuwe kleren. Het wordt sociaal geaccepteerd dat je een jurk twee keer naar een feestje draagt. Vroeger was het kopen van nieuwe en dure kleding gekoppeld aan status. Nu is de status dat je draagt wat je mooi vindt.’’ Antoinette voorspelt dat de ouderwetse kleermaker de trend van de komende jaren gaat zijn: ‘’Daar werken kledingontwerpers die oude kledingstukken vermaken en pimpen. Zo worden oude kledingstukken weer helemaal hip.’’