“Happy new year,” zoals ABBA al eens zong. De eerste week van januari is voorbij, wat voor de meeste mensen betekent dat ze goed op weg zijn met hun voornemens. Dat, of de goede voornemens zijn alweer gesneuveld. De nieuwsredactie zocht uit hoe reëel goede voornemens zijn en hoe jij ze het beste vol kan houden.

Nadine Musters (21) heeft het goede voornemen om gitaar te leren spelen. “Ik vond gitaren altijd al interessant, maar tegelijkertijd ook heel intimiderend. Twee jaar geleden kocht ik als een soort tussenweg een ukelele en daar ben ik mee gaan oefenen. Dat gaat best lekker, dus ik dacht dat ik inmiddels wel klaar was voor die extra twee snaren.”

Dat Nadine dit jaar een goed voornemen heeft gemaakt is vrij zeldzaam. “Normaal heb ik eens in de drie jaar een goed voornemen, dat ik ongeveer een maand volhoud. Dan ben ik ergens ieder uur van de dag mee bezig. Je hebt altijd een risico dat zo’n goed voornemen een soort tijdelijke hyperfixatie is, maar daar ben ik niet zo bang voor. Zelfs al blijkt het dat achteraf wel te zijn, dan heb ik er alsnog een maand plezier van gehad, toch?”

“Bovendien denk ik dat dit anders is omdat deze interesse niet iets is dat gisteren of vorige week is ontstaan,” legt Nadine uit. “Mijn vader heeft me opgevoed met popmuziek en de behoefte om in die wereld mee te draaien heb ik nooit volledig losgelaten. Wat dat betreft zie ik dit goede voornemen vooral als een duwtje in de goede richting om me extra te motiveren.”

ZIJN GOEDE VOORNEMENS WEL REALISTISCH?

Iedereen lijkt ze te hebben, die goede voornemens. Maar het komt vaak genoeg voor dat mensen ze na een maand, of korter, al opgeven. Het duurt gemiddeld 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren, blijkt uit een onderzoek wat verscheen in the European Journal of Social Psychology. Als je in januari begint met het goede voornemen om iedere week drie keer te sporten, duurt het dus wel even tot dat in je systeem zit. Er komt meer kijken bij het aanpassen van gedrag dan alleen het uitspreken van een goed voornemen. Gedragspsycholoog Chantal van der Leest en filosoof Shirin Sarvi vertellen.

Naast een waterdicht plan met genoeg voorbereiding komt er meer kijken bij goede voornemens. Chantal van der Leest geeft nog een aantal tips:
klik op de bolletjes voor meer informatie.

LEKKER LEZEN

Maud Smulders (20) gaf niet op toen het bij haar misging. Waar ze vorig jaar ‘maar’ 28 boeken las, wil ze er dit jaar 35 lezen. De studente Liberal Arts & Sciences vertelt over haar goede voornemen. “Er was een jaar waarin ik minimaal honderd boeken wilde lezen.”

 “Wat voor de meeste mensen veel is, is voor mij teleurstellend,” vertelt de studente. Ze las vorig jaar 28 boeken, dat is minder dan ze van zichzelf gewend is. “Mijn goede voornemen is dit jaar om dertig tot vijfendertig boeken te lezen. Mijn boekenkast ontploft bijna van hoe vol hij zit, maar ik kom vaak niet toe aan de boeken die ik nog heb liggen. Toch blijf ik steeds nieuwe kopen, waar ik dan ook niet aan toekom.”

Meer lezen is een van de populairdere goede voornemens, in dit lijstje van de Volkskrant komt hij ook voorbij. Er zijn tegenwoordig tal van manieren om je boekendoel te behalen, waaronder apps. Op nummer vijf van de meest gedownloade boekenapps staat Goodreads, een app waarin je bij kan houden welke boeken je leest. Ook kan je in Goodreads meedoen aan reading challenges. Super handig dus, als je doelen stelt. “Er was een jaar waarin ik minimaal honderd boeken wilde lezen. Toen had ik het gevoel dat ik las om aan mijn doel te komen. Lezen voelde toen niet meer als een hobby, maar als een wedstrijd. Dit jaar wil ik dan ook alleen boeken lezen die mij enthousiast maken.”

En die reading challenges van Goodreads, zijn ontzettend motiverend volgens Maud: “Ik heb dit jaar al één boek gelezen, dat was er eentje die ik gewoon niet weg kon leggen. Dan denk ik: nu weet ik weer waarom dit mijn hobby is. Ik weet zeker dat ik dit jaar mijn doel ga halen, dus het maakt niet uit als ik wekenlang geen boek aan heb. Soms lees ik de hele dag door.”

GEZOND HET JAAR IN

Doelen stellen, daar draait het nieuwe jaar om. Toch zien sommige mensen dat anders. Jaël van der Aa ziet het nieuwe jaar als een kans. “Nieuwe ronde, nieuwe kansen, zo sta ik erin”, vertelt Jaël lachend. Ze wil door middel van goede voornemens een gezondere start van het jaar maken. “Ik wil vooral even mijn lichaam rust geven.”

Jaël van der Aa heeft er dit jaar twee, vertelt ze. Allereerst doet ze mee aan Dry January, een concept dat gerelateerd is aan Stoptober, maar dan gericht op alcoholconsumptie. “Ik dronk echt geen extreme hoeveelheden, maar zeker wel ieder weekend. Door hieraan mee te doen wil ik me er bewust van worden hoeveel alcohol ik consumeer.”

Op de vraag of dit haar dan ook motiveert om na januari minder te blijven drinken, moet Jaël lachen. “Vier weken zonder alcohol is prima te doen, maar meer dan dat heb ik geen zin in. Ik kan me prima inhouden, dat is geen probleem. En ik zie dit niet als inspiratie voor de toekomst, meer als een tijdelijke uitdaging. Ik heb een doel voor mezelf gesteld en als ik als ik dat haal, ben ik tevreden.”

Stoppen met drinken is niet de enige stap die Jaël neemt om dit jaar gezond te starten. “Ook ben ik gaan hardlopen samen met mijn vader. Nu we niet naar de sportschool kunnen is dit een goede manier om fit te blijven. Omdat mijn vader met me meedoet, heeft het toch een soort wedstrijdelement: wie van ons houdt het het langste vol? Dat maakt het makkelijker om gemotiveerd te blijven, denk ik.”

Net als Jaël zijn er genoeg mensen die meer willen sporten, het is niet zonder reden dat het een van de meest populaire voornemens is. Davy Vermeulen (24) is personal trainer en coach. Hij helpt mensen met sport, maar ook met de nazorg. In de video vertelt hij hoe je in het nieuwe jaar succesvol aan de slag gaat met sport. “Ik zeg altijd: ‘sporten moet je zelf doen, maar niet alleen.’”

Als er een ding is waardoor jij je goede voornemens gaat halen, dan is dat dus door doelen te stellen. Vermeulen zei het al in de video: “Als je voor jezelf kristalhelder uitwerkt wat je wil bereiken, kan je jouw doelstellingen behalen.” Dus, als jouw goede voornemen al is gesneuveld, zet een plannetje op en pak het weer op. En anders zijn er volgend jaar weer nieuwe kansen!

Een productie van Luca Berbers & Dagmar Pluijm