Een ‘onschuldig’ wijntje bij het eten of een avondje pilzen. Alcohol lijkt voor velen deel van het dagelijks leven, ondanks de negatieve gevolgen die bekend zijn. Niet voor niets startte de overheid in december de ‘Dranquilo’-campagne om mensen aan te moedigen drinkgewoontes te doorbreken. Ook Dry January is een initiatief om het alcoholgebruik te minderen. Support om de fles te laten staan, is er dus zeker. Is deze ook effectief? En zijn we door het coronavirus juist meer of minder gaan drinken? De nieuwsredactie zocht het uit.

Door Faye van Os en Saar Boonstra

Nadat velen op oudejaarsavond weer te diep in het glaasje hebben gekeken, is het tijd voor een frisse start van het nieuwe jaar met een goed begin: Dry January. De een houdt vol, de ander geeft op. Het concept bestaat al een aantal jaar en elke keer gaan er weer honderden de uitdaging aan om een maand geen alcohol te drinken. Wordt er dan overgestapt op een non-alcoholische variant of toch ‘het frisje’?

De effectiviteit van een overheidscampagne

Met de campagne Dranquilo heeft de overheid het doel om Nederlanders minder alcohol te laten drinken. Hier heeft de regering in 2018 een Nationaal Preventieakkoord gesloten. Hierin staan doelstellingen en ambities vermeldt om Nederland in 2040 een stuk gezonder te maken.

De Dranquilo campagne is een initiatief van de overheid. De naam staat voor drank en tranquilo of te wel, rustig aan met de drank. Er worden online video’s gepost op sociale media, er verschijnen posters op billboards en vanaf februari zullen er ook reclamespotjes op televisie te zien zijn. Met de Dranquilo campagne wil de overheid ervoor zorgen dat mensen een avondje drinken overslaan of juist voor een wat langere periode de alcoholische versnaperingen laten staan. Hierdoor hopen ze dat het de Nederlandse bevolking bereikt en aan het denken zet. Er wordt al gesproken over dat Dranquilo het nieuwe bobben zou zijn.

De Dranquilo campagne wil zich ook focussen op de sociale druk die jongeren voelen om te drinken. De campagne wil hiermee laten zien dat het ook oké is om niet te drinken. Maar hoeveel invloed heeft de overheid hierop?

Volgens hoogleraar Gezondheidscommunicatie aan de Universiteit van Amsterdam, Bas van den Putte, is deze campagne alleen effectief voor de doelgroep die al wilde stoppen met drinken en net dat zetje nog even nodig had. “Het is belangrijk om altijd naar de doelgroep te kijken bij een campagne. Ik denk niet dat de mensen die nu veel alcohol drinken door deze campagne minder gaan drinken of zelfs helemaal stoppen met drinken”, aldus van den Putte.

Volgens van den Putte geeft de campagne geen argumenten waarom men zou moeten stoppen met drinken. Er wordt aangeraden waarom een keertje niet drinken wellicht handig is maar er wordt niet vermeld wat hier nou precies de voordelen van zijn. Mensen die niet gemotiveerd zijn om dit te willen doen zullen door deze campagne al helemaal niet overtuigd raken. Het is dus nog maar de vraag of de campagne zal aanslaan als het niet alle doelgroepen bereikt. Zeker niet in onzekere tijden als nu.

Drinken we meer door die onzekere tijden?

Een meerderheid van de Nederlandse bevolking is niet meer gaan drinken sinds de coronacrisis. Echter geeft een kleine groep aan wél meer alcohol te zijn gaan gebruiken. In deze audioreportage wordt met experts ingegaan op die groep.

In onderstaande grafiek wordt aangetoond dat dat aantal inderdaad kleiner is.

Bron: RIVM: Welbevinden en leefstijl tijdens de coronacrisis