Elektrisch karten is steeds populairder aan het worden in Nederland. Het is al wel langer bekend dat elektrisch karten beter voor het milieu is, maar karts staan bekend om het brullende geluid van de motor en de binnenbaan die ruikt naar benzine. Die kenmerken heeft e-karting niet. Volgens Henry Zantvoort, verantwoordelijke van The Maxx indoor kartbaan in Veenendaal, zullen steeds meer karts in de toekomst elektrisch worden.

 Kartbaan The Maxx Veenendaal opende in december 2016 haar deuren. Het is volgens Henry Zantvoort een hele bewuste keuze geweest om elektrische karts aan te schaffen. “Benzine is op een indoorbaan niet fijn. Je wordt niet alleen smerig van de uitlaatgassen, maar je krijgt er ook hoofdpijn van. Je kan een hele hoop afzuigsystemen neerhangen, maar geloof me dat de uitlaatgassen daarmee niet ineens verdwijnen.”

Sommige mensen die het karten op benzine gewend zijn, zullen de keuze voor E-karting minder waarderen. “Vooral de oude garde vindt dat een kart herrie moet maken en dat je hem moet kunnen ruiken. Op het moment dat je gas geeft op een elektrische kart, klinkt het net alsof er uitlaatgassen vrijkomen.” Dus aan het geluid zou het volgens Zantvoort niet moeten liggen.

“Als je met een benzinekart rijdt en je het gas in trapt, gaat de kart steeds sneller en sneller. Bij een elektrische kart trap je op het gaspedaal en krijg je meteen die snelheid te pakken.” Tijdens het optrekken kan een elektrische kart gelijk aanspraak maken op het totale vermogen. “Sommige mensen hebben daar ook wel moeite mee. Je moet echt leren spelen met je gaspedaal”, aldus Zantvoort.

Kartbaan De Uithof in Den Haag en The Maxx hebben beide elektrische karts. Sinds eind 2017 beschikt de Uithof over een zonnedak met 8.100 zonnepanelen. Alle elektrische karts rijden op de stroom die volledig afkomstig is van deze zonnepanelen.

Volgens Willem-Jan de Loosvan circuitpark Berghem, is het voor een outdoorbaan een nadeel om elektrische karts aan te schaffen. “Stof en water kunnen voor problemen zorgen bij een elektrische kart. Het maakt een kart veel kwetsbaarder op de baan en is daar veel te kostbaar voor. Ook hebben wij nog niet de ruimte om die karts op te kunnen laden.”

Volgens Zantvoort is het geen nadeel dat een e-kart zwaarder is dan een benzinekart. “Een e-kart heeft acht kleine accu’s die gekoppeld zijn en daar komt dan ook voornamelijk het gewicht vandaan. Een e-kart is zo’n 220 kg en een benzinekart weegt ongeveer 150 kg. Maar of er nu een persoon van 90 kilo in een e-kart of een benzinekart gaat zitten, moet voor de racetijd niet zoveel uitmaken. Een e-kart pakt sneller op vanwege het koppel, zoals eerder gezegd.”

De kartbaanhouder in Den Haag verwacht dat het gewicht van de accu’s de komende jaren snel zal veranderen, zodat de kart lichter wordt. Zandvoort denkt dat er in de toekomst steeds meer elektrische karts zullen komen.