De lockdown wordt met drie weken verlengd, tot 9 februari om precies te zijn. Dat betekent dus ook drie weken langer thuis sporten. Maar als je niet naar de sportschool of de club kan, hoe voorkom je blessures dan? En is thuis sporten wel zo verantwoord? “Het risico voor overbelasting is groot.”

Thuis sporten brengt gevaren met zich mee, want als je begint met een slechte uitvoering, blijf je dat vast houden. Goede begeleiding is dus essentieel, vertelt fysiotherapeut Frans-Peter den Brok. “Het risico op overbelasting is ontzettend groot als je thuis sport. Voornamelijk wanneer je intensief sport, maar ook wanneer je minder intensief sport. Een groot deel van de blessures komt voort uit het verkeerd uitvoeren van oefeningen. Als je iets verkeerd aanleert zonder begeleiding kan dat gevaarlijk zijn.”

En waar je in de sportschool genoeg ruimte hebt voor je oefeningen, is dat in huis niet altijd het geval. Den Brok: “Genoeg ruimte is essentieel voor het goed uitvoeren van een oefening. Ook een gebrek aan ruimte heeft invloed op een verkeerde starthouding.” Maar zorgt thuis sporten dan voor meer blessures? “De coronacrisis heeft voor meer lichamelijke klachten gezorgd bij mensen, daar heb ik zeker een toename in gezien. Of die direct te linken zijn aan thuis sporten durf ik niet te zeggen, maar als het erop aankomt is de kans op blessure wel groter bij onbegeleide trainingen.”

De fysiotherapeut raadt een intensieve workout af. “Het is goed dat mensen in beweging blijven, maar een rondje lopen is beter voor je dan een training van het internet die je zonder begeleiding uitvoert. Ik zou iedereen aanraden om lekker je jas aan te trekken en even drie kwartier in de buitenlucht te spenderen. En als je dan toch voor de homeworkout gaat, zorg er dan voor dat je het verantwoord doet. Zorg voor genoeg ruimte, zorg dat je weet wat je kan en overschat je eigen mogelijkheden niet.”

Toch wel thuis sporten? Dit zijn je opties:

Lees hier ons liveblog over de persconferentie.
Lees hier de nieuwe coronamaatregelen.