Hardlopen is nog nooit zo populair geweest. Logisch, want het is een van de weinige sporten die je kunt beoefenen tijdens de lockdown. Maar hardlopen is meer dan even een stukje rennen. Goede voorbereiding is een must.

‘’De grootste valkuil bij beginnende hardlopers is dat ze te graag willen’’, vertelt Herman van Kerkhof. Hij begeleidt beginnende hardlopers en is al jaren hardloopinstructeur bij Nijmegen Atletiek. ‘’Sommige mensen blazen zich op het begin echt helemaal op. Daarom is het belangrijk om goed naar je lichaam te blijven luisteren. Als je het gevoel hebt dat je je lichaam voorbijloopt, neem dan gewoon wat tempo terug en ga over op wandelen’’, aldus Van Kerkhof, hardloopinstructeur bij Nijmegen Atletiek. Je moet het hardlopen dus echt gaan opbouwen als je het vol wilt houden. Van Kerkhof raadt beginnelingen aan te starten met 2 à 3 keer per week hardlopen. Op deze manier maak je het onderdeel van je routine.

Ook is het handig om met een vaste partner te gaan sporten. Door corona is de groepsgrootte buiten beperkt tot twee personen, maar door samen met iemand te sporten motiveer je elkaar en heb je een stok achter de deur als de een of de ander het even niet ziet zitten. Er zijn daarnaast talloze podcasts en apps om je gemotiveerd te houden. Ook een sporthorloge kan je hierbij helpen, zo kun je je looptijden bijhouden en meet je je vooruitgang.

Van Kerkhof merkt bij zichzelf dat hardlopen verslavend kan zijn en dat je na een tijdje zelfs bij slecht weer en regen je schoenen aantrekt en naar buiten gaat: ‘’Het is goed voor je lichaam, je hebt gepresteerd en zelfs het eten smaakt je beter.’’

Wat je nodig hebt om te gaan hardlopen

Het allerbelangrijkste bij hardlopen zijn de schoenen. Deze zijn namelijk de basis van je hardloopoutfit. Aanschaffen van andere en vaak dure hardloopkleding is als beginner helemaal niet nodig. ‘’Soms zie je mensen op de eerste training met een outfit van duizend euro aankomen en houden ze het maar een paar trainingssessies vol, dat is natuurlijk zonde’’, zegt Van Kerkhof. Het is raadzaam om je kleding naar je lichaam aan te passen. Je wilt namelijk niet oververhit raken omdat je je te warm aangekleed hebt. Het werkt ook de andere kant op, na je hardloopsessie moet je zorgen voor droge en warme kleding. Op deze manier voorkom je dat je te snel afkoelt, dit kan namelijk voor spierklachten zorgen.

Zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent als je gaat hardlopen. Rond deze tijd van het jaar gaat de zon vroeg onder en je wilt je wel veilig voelen als je gaat lopen. Zorg daarom dat je licht gekleed bent, een fluorescerend kledingstuk aanhebt of bijvoorbeeld een lichtgevende hardloopband draagt.

Vermijd drukte

Een veel gezien beeld tijdens de lockdown is die van overvolle bossen. Veel mensen zoeken de natuur op om er even tussenuit te zijn. ‘’Vooral in de weekenden is het erg druk in natuurgebieden, je zou bijna eenrichtingsverkeer moeten instellen om het veilig te houden voor iedereen’’, merkt Van Kerkhof op. Hij raadt hardlopers aan om in de ochtend te gaan hardlopen. Vanaf het middaguur kan het namelijk heel druk worden. Daarnaast kun je natuurlijk ook in je eigen omgeving gaan hardlopen, je trekt je schoenen aan en je gaat van start.