Even offline gaan zorgt voor rust in je hoofd. Zondag 10 januari deden veel mensen mee met de campagne #ikgaoffline van het magazine LINDA.meiden. Volgens psycholoog Mieke Govers zouden jongeren vaker offline moeten gaan en hun schermtijd moeten verminderen.

Uit een onderzoek van Netwerk Mediawijsheid blijkt dat jongeren een gemiddelde schermtijd hebben van 6 tot 7 uur per dag. Ook psycholoog Govers heeft onderzoek gedaan naar schermtijd: “Als je online bent, staat je brein constant aan omdat je telkens aan het schakelen bent. Je brein komt in een ruststand als je offline bent, waar je productiever, creatiever en gelukkiger van wordt.”

Heerlijk offline

In tegenstelling tot vele andere jongeren, heeft Pien Cival (20) een gemiddelde schermtijd van onder de 2 uur. “Ik heb zelf niet de drang om op mijn telefoon te zitten en gebruik hem alleen om te communiceren met mensen. Ik ben niet ‘bewust’ offline. Het is heerlijk om offline te zijn. Ik heb dan veel meer gesprekken met de mensen met wie ik ben. Het is soms ook wat minder leuk, omdat je vaak genegeerd wordt. Anderen zitten wel veel op hun telefoon. Gesprekken lopen dan vaak dood, maar daar zeg ik wel wat van.”

Gevolgen

Vaak op je telefoon zitten heeft veel gevolgen. “Ze hebben dan minder face to face contact. Praten via WhatsApp is oppervlakkiger. Veel online zijn vraagt veel van je, ook van je hersencapaciteit. Uit onderzoek blijkt dat er bij de jeugd veel meer angst en depressie voorkomt. Dit hangt samen met het telefoongebruik, maar het is geen causaal verband”, aldus psycholoog Govers.

Gedwongen

Damian Amweg (19) heeft een schermtijd van ongeveer 12 uur per dag. Dit komt mede door zijn beroep als grafisch vormgever. Hij denkt dat zijn mentale gezondheid hierdoor ook achteruitgaat. “Als ik veel op mijn telefoon zit, krijg ik hoofdpijn. Ik wil vaker offline gaan. Soms vraag ik mezelf echt af waar het voor nodig is om zoveel op mijn telefoon te zitten. Ik moet me minder gedwongen voelen om op dingen te reageren of om altijd het laatste bericht te moeten weten.”

Psycholoog Mieke Govers geeft het advies om af en toe offline te gaan of om je schermtijd te verminderen, maar je moet je er wel bij op je gemak voelen.