Sporten is lastig voor mensen met aanhoudende klachten door het coronavirus. Fysiopraktijk Van Bommel heeft twaalf cliënten met langdurige coronaklachten. Wouter de Bonth, fysiotherapeut bij Van Bommel, vertelt wat de aanhoudende klachten zijn en wat het effect daarvan is.

De fysiotherapeut benadrukt dat het coronavirus een infectieziekte is. Dat kan volgens De Bonth een onstekingsproces in de longen en littekenweefsel op de longen veroorzaken. “De longen kunnen hierdoor minder goed functioneren. Het grootste deel mensen dat corona had, heeft hier last van.”

Verschillende klachten

De Bonth: “Cliënten die corona hebben gehad, moeten eerst zes weken uitzieken voordat ze bij ons in de praktijk komen.” Volgens de fysiotherapeut is dit nodig om het lichaam de tijd geven uit te zieken en te laten genezen van het virus. “We willen zo ver mogelijk uit de ontstekingsfase zijn, omdat trainingsprikkels op dat moment toch niet aankomen. Na het aansterken, houden mensen nog steeds veel restklachten over.”

Die restklachten kunnen volgens De Bonth aanhoudende klachten zijn. Zoals: minder uithoudingsvermogen, vermoeidheid, benauwdheid en verminderde ademkracht, omdat de spieren rondom je longen minder uithoudingsvermogen hebben. “Mensen ervaren dat ze fysiek minder goed functioneren in hun dagelijks leven dan normaal.”

Rustig opbouwen

De praktijk geeft inzicht in hoe ex-coronapatiënten het beste hun dag in kunnen delen zonder uitgeput te raken. Op het moment dat de cliënten weer willen sporten, is het belangrijk om rustig te starten, zo stelt De Bonth. “Wat wij in ieder geval adviseren is dat iedereen elke dag een lage intensiteit sportactiviteit doet. Denk dan aan een half uur wandelen op een laag tempo.”

“Om de revalidatie goed te laten verlopen, moeten de mensen die last hebben van de klachten elke dag hun vermoeidheid op een schaal van één tot tien een cijfer geven.” Dit cijfer mag niet hoger zijn dan een zes. Het doel hiervan is volgens De Bonth dat je je lichaam op die manier niet uitput. “Op die manier ben je bewuster van je vermoeidheid en kan je even pauze nemen als het te veel wordt.”

Verzuring

Door de spierpijn die het virus met zich mee kan brengen, ontstaat er snellere verzuring in de spieren, aldus de therapeut. “De zuurstof die jouw lichaam binnenkrijgt wordt eerst naar de vitale organen gestuurd. Er is daardoor minder zuurstof om naar de spieren te sturen. Hierdoor ontstaat zuurstofarme verbranding en dat leidt tot verzuring van de spieren.” Volgens De Bonth is conditietraining voor de spieren de oplossing om verzuring tegen te gaan. “Zowel cardio- als krachttraining leveren een bijdrage aan het herstel. Máar ook zuurstofopname zorgt ervoor dat er minder snel verzuring optreedt.”

De fysiotherapeut vertelt ten slotte dat de voortgang van de cliënten geëvalueerd wordt. “Bij de één gaat het sneller dan de ander. Het revalidatieproces ligt echt aan de persoon. Iemand met onderliggende klachten, zoals overgewicht, een slecht slaapritme, diabetes en/of een slechte leefstijl revalideert minder snel dan iemand waarbij deze factoren niet spelen.”