Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, heeft een oplossing voor het falende scanauto-systeem. Mensen moeten in zijn ogen langer de tijd krijgen om een parkeerkaartje te kopen. De scanauto’s staan momenteel onder druk wegens de vele onrechtvaardige boetes die eruit voortkomen.  

Het was aanvankelijk de bedoeling dat er voldoende vertraging zou zitten tussen het scan- en controlemoment. Zo kon het Nationaal Parkeer Register rekening houden met verschillende parkeersituaties. In de praktijk gaat dit vaak mis, parkeerders hebben vaak onmogelijk de kans om te betalen. Dit moet veranderen volgens van Wee. “De software moet zodanig ingericht worden, dat mensen die betaald hebben binnen bijvoorbeeld twee minuten na de flits, geen boete ontvangen.”

Bezwaar maken loont

In de grote steden zijn in 2019 165.426 bezwaren ingediend tegen parkeerboetes, ruim zestig procent van deze bezwaren zijn gehonoreerd. Peter Zwemer maakte in de zomer van 2020 succesvol bezwaar, “ik was op zoek naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat om netjes te betalen, dat duurde niet langer dan een paar minuten. Toen ik de scanauto voorbij zag rijden voelde ik de bui al hangen. Gelukkig is de boete ingetrokken, anders was het een duur middagje parkeren geworden,” lacht Zwemer. De kosten voor het onbetaald parkeren in Utrecht bedragen 65 euro, inclusief één uur parkeergeld.

Dat veel mensen op deze manier een onterechte boete hebben gekregen, vindt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee aannemelijk. “Het zijn vaak mensen die nog bezig zijn met de betaling en net op dat moment geflitst worden.” Maar er is ook een andere kant aan dit verhaal. “Ik sluit ook niet uit dat veel mensen weten dat het systeem niet waterdicht is, en daarom een poging wagen om hun terechte boete kwijt te schelden,” vervolgt de hoogleraar.

Handhaven beleid

Ondanks de kritiek op de ‘ordinaire boetemachine’, zoals Leefbaar Rotterdam de auto noemt, vindt Van Wee de scanauto’s een efficiënt alternatief voor de handmatige variant. “Per uur kan je met een scanauto tot wel 3 à 4 keer meer auto’s controleren dan wanneer je dat handmatig laat uitvoeren. Ik ben het dan ook niet eens met Leefbaar Rotterdam over dat de auto een ordinaire boetemachine is, we hebben een parkeerbeleid en ik vind het logisch dat je dat handhaaft.”