Niet eerder hadden mensen zoveel waardering voor musea en theaters dan tijdens de coronacrisis. Volgens onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy gaven cultuurbezoekers de Nederlandse instellingen gemiddeld een 8,5 voor het afgelopen jaar: het hoogste cijfer ooit.

“Ik denk dat het een goede eyeopener is richting de politiek. Om aan te geven wat kunst en cultuur betekent voor mensen in dit soort tijden en welke functie de culturele sector in de maatschappij heeft.” Het Continu Bezoekersonderzoek is in 2010 in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Voor het onderzoek zijn 340.000 respondenten ondervraagd over hun bezoek ervaring aan Nederlandse musea, theaters en festivals.        “Cultuur is een reactie en een spiegel van de maatschappij in een creatieve vorm. Dus dat is een heel fijne omgeving om aan de waanzin van de dag te ontsnappen, om daar troost in te vinden of om daar op een andere manier mee bezig te zijn”, aldus Hedwig Zeedijk, woordvoerder museum De Pont.

Verder werd in het onderzoek gevraagd of bezoekers het museum of theater zouden aanbevelen. Tussen 2010 en 2020 steeg dat percentage van 38 naar 42. Toen de musea en theaters hun deuren weer openden na de eerste lockdown steeg dit zelfs naar 53 procent. Merkadviseur Hendrik Beerda: “De Nederlandse cultuurbezoeker heeft oog voor alle maatregelen die zijn getroffen in de sector. De maatregelen worden duidelijk op waarde geschat.” Dit blijkt naast het hoge waarderingscijfer nog eens extra uit het percentage van gevoel van veiligheid dat cultuurbezoekers ervaarden in de coronatijd. 85 procent van de ondervraagden geeft aan zich veilig tot zeer veilig te voelen. Zeedijk: “De waardering van de bezoekers hebben we altijd gezien en genoteerd.”