Sneakers zijn een belangrijk onderdeel van een outfit geworden de exclusievere paren zijn niet zomaar in de winkel te koop. Voor bijvoorbeeld Yeezy’s en Jordans moet je ingeloot worden om ze te krijgen. Sommige jongeren zien kans om hier geld aan te verdienen.

Veel merken maken gebruik van een loting zodat de gelimiteerde oplage van een model eerlijk verdeeld wordt onder de klanten. Een klant kan zich inschrijven voor een loting die plaats vindt op de dag dat de schoen uitgebracht wordt. Op deze manier is er dus een flinke dosis geluk voor nodig om jouw favoriete paar te bemachtigen. Hier haken jongeren op in door zich ook voor de loting in te schrijven, om vervolgens de schoenen met winst door te verkopen.  Rico* (red.) is 20 en handelt in merkschoenen. Hij vertelt hoe hij aan zijn voorraad komt:

“Ik heb eerst handmatig geprobeerd om me elke keer zo veel mogelijk in te schrijven voor een loting, dat ging best wel lekker maar dan merk ik toch dat ik veel te maken krijg met bots. Daardoor is het moeilijk om door de loting heen te komen om een paar te bemachtigen.” Er zijn dus bots ontwikkeld om zo vaak mogelijk in te schrijven voor de loting om zoveel mogelijk schoenen te kunnen kopen. Rico gebruikt sinds kort ook deze bots, iedere bot wordt gelinkt aan een ander IP-adres zodat hij niet traceerbaar is. Als ze wel allemaal naar hetzelfde adres leiden wordt Rico uit de loting gegooid. Ook moet hij alle bots met een andere naam en creditcard instellen, want wanneer de naam hetzelfde is word je er ook uitgegooid volgens Rico.

Als Rico de schoenen die hij heeft weten te bemachtigen wil verkopen, doet hij dit vaak via het platform StockX, een soort tussenpersoon voor schoenhandelaren. Via deze app kunnen schoenen worden gekocht en verkocht zonder dat de klant en de aanbieder elkaar kennen of met elkaar hoeven te onderhandelen. Als er een verkoop plaatsvindt dan stuurt de verkoper het paar op naar StockX, zij controleren het product en sturen het vervolgens op naar de klant. Siebe Bellemakers (21) werkt voor het platform. Hier checkt hij dagelijks tientallen schoenen, “Er zijn bepaalde punten waar ik een schoen op moet checken, bijvoorbeeld hoe bepaalde stiksels zitten en hoe een product eruitziet. Dan weet je vaak al of een product echt is. Maar we hebben natuurlijk ook de standaard checks zoals de maat en of het ongedragen is.” Siebe is niet de enige die deze controles uitvoert, naast hem zijn er nog tientallen mensen die hier dagelijks mee bezig zijn. Naast zijn werkzaamheden voor het platform verhandelt hij zelf ook wel eens schoenen.

Modelkeuzes
Rico kijkt vooral goed naar de releases van de schoenen en of deze in trek zijn op verkoopsites. “Het is gewoon een kwestie van in de gaten houden op bijvoorbeeld StockX, daar staan schoenen al op voor dat ze gereleased zijn, daar zie je wat mensen ervoor geven en voor hoeveel mensen ze aanbieden.” Siebe gebruikt vooral de social mediakanalen om te kijken welke paren gewild zijn. “Via social media zie je hoe graag mensen een product willen en daar speel je op in. Daarnaast heb je altijd wel bepaalde modellen waar je zeker winst op maakt zoals de Jordan One.”

Meeste winst
“De schoen waar ik het meest op zou kunnen verdienen die hou ik zelf, maar het paar dat daar onder zit heb ik toch zeker wel 270 euro op verdiend, aldus Rico. Ook Siebe heeft flinke winst gemaakt op zijn bestverkochte schoen hier heeft hij namelijk 350 euro mee verdiend, achteraf baalt hij hiervan, op dit moment zijn deze schoenen namelijk meer dan duizend euro waard.

Favorieten
Hieronder staan foto’s van de favoriete schoen die in bezit zijn van de jongens:
Rico: Jordan one Mocha
Siebe: Nike Airforce Off-White Black

Rico
Siebe Bellemakers

*Naam bekend bij redactie.