MAC Cosmetics komt met een genderfluïde make-uplijn. Online vind je verschillende make-up tutorials voor en door iedereen op het genderspectrum. In cosmeticawinkels kan je make-up tips krijgen van mannen, en beautymerken komen met verzorgingsproducten voor mannen. Naar aanleiding van deze veranderingen in beautyland wordt het tijd om ons de vraag te stellen: zijn al die aparte lijnen wel nodig?

“Genderfluïde make-up zien we nog niet terug bij veel merken”, zegt Anneke Keuken, Commercial Manager bij ICI PARIS XL. “Producten met meer verzorgende eigenschappen zullen door het verschil in huid tussen dames en heren in het ideale geval gespecificeerd ontwikkeld worden. De huid van mannen is over het algemeen wat dikker en bevat meer talg. Foundations of een cc-cream kunnen daar op aangepast worden.  Andere producten kunnen volgens Keuken door iedereen gebruikt worden: “Mascara bijvoorbeeld.”

Yorick Baeke (21) is non-binair en draagt make-up. “Dat kan mij niet schelen of het voor vrouwen bedoeld is of niet. Het is gekleurd poeder dat ik over mijn gezicht smeer”, zegt Yorick. “Er heerst nog steeds een enorm stigma rond make-up bij iedereen die geen vrouw is. Er heerst zelfs een stigma rond make-up voor vrouwen. Ze worden constant bekritiseerd op het al dan niet dragen van make- up, en de hoeveelheid ervan. Voor niet-vrouwen is het al helemaal uit den boze.” Een gender neutrale make-uplijn lijkt Yorick in dat opzicht geen slecht idee omdat het voor sommige mensen misschien de deur opent naar experimenteren.

Ook Anneke van der Werf, voorzitter van de Amsterdamse studentenvereniging Gay (A.S.V.Gay), vindt dat huidige make-uplijnen te veel stigma met zich meedragen. Zij is ook van mening dat genderfluïde make-up de drempel tot gebruik kan verlagen. “Ik denk zeker dat het nodig is dat er een genderfluïde make-uplijn komt,” aldus van der Werf. “Er zijn genoeg redenen waarom iemand wel make-up zou willen dragen, maar dan moet het wel bij je passen. Zo’n lijn zou het zeker gemakkelijker maken om make-up te kopen en te dragen. Het is fijn om iets te hebben wat voor jou bedoeld is.”

Marketing

De voorzitter van Amsterdamse studentenvereniging denkt niet dat de nieuwe make-up lijn voor volledige acceptatie zal zorgen maar het is wel volgens haar wel een eerste stap. “Het helpt al om te kunnen zeggen dat het genderfluïde is, of dat het in een andere, meer neutraal schap ligt dan de ‘vrouwen make-up’.” Hoe de make-up wordt weergegeven in de media en winkels is ook voor Yorick belangrijk. “Ik zag een concealer uitkomen specifiek voor mannen onder de naam ‘War Paint’. Dit is toch ronduit absurd? Een man kan geen concealer gebruiken zonder dat er specifiek opstaat dat het voor mannen is, en een naam krijgt als War Paint?”

De huidige marketing rond make-up is volgens van der Werf achterhaald. “In make-up reclames worden alleen vrouwen getoond, de verpakkingen van make-up zijn vaak in lichte kleuren zoals roze en met glitters. Dit wordt typisch geassocieerd met vrouwen. Mannen en non-binaire personen voelen zich vaak niet thuis bij deze producten. Er is geen herkenning, geen affiniteit.”

Yorick ziet dit doorgetrokken in schoonheidsproducten voor mannen: “Alles moet mannelijkheid uitstralen. Dat is dan in de vorm van agressieve namen en donkere verpakkingen. Is dit dan echt wat een man maakt? Is het idee van een product gebruiken dat niet uitdrukkelijk voor mannen bedoeld is dan zo schadelijk?” Andere marketing zou een betere stap zijn: “Richt alle producten naar alle genders in plaats van één specifieke lijn. Welk beeld geeft dit ook? Alles is voor vrouwen behalve deze ene lijn.”

Mannen

Bij ICI PARIS XL valt de vraag naar make-up voor mannen volgens Keuken wel mee. “Make-up voor mannen is populair in de media, vanuit consumenten krijgen we die vraag nog niet vaak.”  De vraag naar verzorgingsproducten voor mannen neemt wel toe. Het succes van de herenverzorging komt volgens haar doordat deze specifiek voor de mannenhuid ontwikkeld worden. “De mannenhuid heeft een andere samenstelling en daardoor andere uitdagingen dan de vrouwenhuid. Die vertoont bijvoorbeeld minder vaak rimpels en heeft vaker grote poriën.”

Yorick zou de genderneutrale producten kopen indien ze mooi zijn maar niet vanwege het genderneutrale aspect: “Dat aspect bepaal ik, niet het product.” Van der Werf kent genoeg jongens en non-binaire personen die make-up zouden willen gebruiken, omdat ze onzeker zijn over hun huid of omdat ze het mooi vinden. “Make-up kan zeker voor mensen die twijfelen over hun gender ook een manier zijn om bepaalde accenten op hun gezicht aan te brengen, waardoor ze mannelijker of vrouwelijker worden.”

Bij BE CREATIVE MAKE UP, het make-upmerk van ICI PARIS XL proberen ze meer en meer in te zetten op diversiteit. “We geloven dat iedereen BE CREATIVE make-up kan kopen en gebruiken”, zegt Amber Van den Bosch, Private Label Buyer BENELUX bij BE Creative Make Up. “Onze slogan is niet voor niets ‘BE BEAUTIFUL, BE YOURSELF’, en dit telt voor iedereen. Natuurlijk heeft een mannenhuid soms andere noden als een vrouwenhuid, maar algemene producten kunnen door iedereen gebruikt worden.”

Van der Werf is niet overtuigd dat make-up nu al voor iedereen is. “Ik zou willen dat dit kan, maar helaas is dit nu echt een stap te ver. Gender heeft nog een te grote rol op onze samenleving.” Ze denkt wel dat door meer producten voor ieders nood te voorzien je de genderverschillen kunt verkleinen. “Genderfluïde make-up normaliseert het gebruik van make-up bij alle mensen en wordt het niet meer iets van vrouwen specifiek.” Ook Yorick is overtuigd dat make-up voor iedereen zou moeten zijn. “Make-up is make-up , er hoeft daar geen gender aan verbonden te zijn”.