Eén op de drie studenten geeft zijn of haar leven op dit moment een onvoldoende, blijkt uit onderzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg. Wat als je juist geniet van de lockdown? Joost Grunwald (19) is eerstejaars student Computing Science aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij ziet de lockdown niet als een tegenslag en vindt online onderwijs helemaal niet erg.

“Ik ben de afgelopen periode gaan werken voor de universiteit. Hierdoor weet ik zeker welke master ik wil gaan doen en wat voor werk ik mezelf later zie doen. Ik heb dus zeker niet stil gezeten.” Joost werkt nu als student assistant waarbij hij kunstmatige intelligentie gebruikt om metaforen te herkennen in Nederlandstalige teksten. “Ik snap dat het een zware tijd is en ik mis ook de feestjes, maar even relativeren mag af en toe ook wel.”

Richten op wat wél kan

Studentenpsycholoog aan de Universiteit van Tilburg Jos Haarbosch legt uit dat studenten in de huidige lockdown situatie  heel onontkoombaar geconfronteerd worden met grenzen, beperkingen en het op jezelf teruggeworpen worden. “Dat botst voor veel van hen met de ‘flow’ die juist bij deze levensfase hoort, namelijk: nieuwe dingen ontdekken, vrijheid en ruimte ervaren en je eigen grenzen onderzoeken.” Volgens Jos Haarbosch weet het grootste deel van de studenten ondanks de lockdown snel de vertaalslag te maken door zich te richten op wat wél kan en daar dankbaar voor te zijn. “Ik vind het knap dat ze dat zo doen. Sommigen blijven wat langer hangen in het gemis en de beperking. Misschien omdat het ook aanhaakt bij andere al aanwezige ‘remmende’ factoren, zoals vervelende thuissituaties. Maar dan staan wij als studentenpsychologen weer naast ze om hen te helpen alsnog de omslag te maken.”

Annelies Aquarius, bestuurder van het Nederlands Instituut van Psychologen, ervaart ook dat het geen makkelijke tijd is voor studenten. “We zien dat veel studenten het zeker niet gemakkelijk hebben, maar studenten zijn aan de andere kant ook behoorlijk veerkrachtig.” Volgens Aquarius zijn er studenten die het juist prettig vinden dat ze nu niet overal aan mee hoeven te doen, of dat ze geen lange reistijd meer hebben naar de campus. “Sommige studenten zijn nu beter in staat om prioriteiten te stellen en te bepalen wat hun belangrijkste doel is.”