afbeelding door drpavloff

De taxibranche tast voorlopig nog in het duister als het gaat om de avondklok. Het toepassen van deze maatregel brengt voor elke sector veel vragen met zich mee, die de overheid (nog) niet allemaal kan beantwoorden. Mogen taxichauffers na de beklonken tijd nog rondrijden? Zo niet, hoe zit het dan met mensen zonder rijbewijs, die ’s avonds met spoed naar het ziekenhuis of een huisartsenpost moeten?

Ook zelfstandig ondernemer Marco Töpfer (43), eigenaar van Taxi 203 8000 in Apeldoorn, zou graag duidelijkheid willen vanuit Den Haag. Hij zit al maandenlang zonder werk en loopt het grootste deel van zijn inkomen mis. De geboren Apeldoorner denkt dat een inmiddels onvermijdelijke avondklok de nekslag kan betekenen voor zijn onderneming en de eigen bedrijven van zijn concullega’s.

Dweilen met de kraan open

“Ik begrijp de aanleiding heel goed, die snapt iedereen”, vertelt Marco. “We willen allemaal af van deze verschrikkelijke tijd. Als ze bij de overheid denken dat een avondklok daar dé manier toe is, ben ik de eerste die ze gelooft. Maar het gaat van kwaad tot erger. We hebben geen inkomen, maar de vaste lasten gaan gewoon door. Daar kan een vergoeding van vierduizend euro niet tegenop.”

Daarmee doelt Marco op de eenmalige vergoeding die de overheid uitdeelde aan de ondernemers in de sectoren die het hardst getroffen zijn door het virus. Lang leek het erop dat taxibedrijven niet in aanmerking zouden komen voor de gift omdat het geen ‘verboden beroep’ was, wat contactberoepen als kapper of nagelstylist wel zijn. Toch werden begin april ook taxibedrijven in het plan betrokken. Het blijft dweilen met de kraan open volgens Marco, die niet in aanmerking komt voor andere diverse steunmaatregelen van het kabinet.

Hulp

“Mijn werk, mijn inkomen, ligt al bijna een jaar stil. Dat is er gewoon niet”, benadrukt hij. “We teren op individuele ritten, maar vaak moeten we ook die afwijzen door de coronaregels. Bovendien gaan mensen nergens heen of durven ze het gewoon niet aan om een taxi in te stappen. Een avondklok zal dat alleen maar versterken en ons met het hoofd onder water duwen”, vreest de ondernemer.

Marco krijgt steeds vaker het idee dat sommigen niet beseffen dat zijn kosten gewoon door blijven lopen. “Veel mensen denken: de taxi’s rijden niet, dus dan maken ze ook geen onkosten. Maar verzekeringen, belastingen, onderhoud en reparatie gaan allemaal gewoon door”, vertelt hij. “Ik heb wel eens de indruk dat we ook in Den Haag over het hoofd worden gezien. Daarom zou ik graag mijn vragen willen stellen aan iemand die een verschil kan maken. Dan maak ik ze in één gesprek duidelijk waarom ook wij hulp nodig hebben. Het kan zo niet verder.”