De helft van alle volwassenen in Nederland heeft overgewicht. Dit blijkt uit onderzoek van Volksgezondheid en Zorg. Van alle coronapatiënten die op de Intensive Care (IC) liggen, heeft zo’n 78 procent overgewicht. Toch is het volgen van een dieet vaak niet de juiste oplossing.

Dat 78 procent van alle coronapatiënten die op de Intensive Care (IC) liggen overgewicht heeft, blijkt uit onderzoek van de stichting Nationale Intensive Care Evaluatie (NICE). Mensen tussen 25 en 35 jaar krijgen het meest te maken met overgewicht. Dat overgewicht nauw samenhangt met het aantal coronapatiënten die op de IC liggen, werd al eerder bevestigd door Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC).

Het volgen van een dieet

Ook bij The Renfrew Center in Amerika, een organisatie die helpt bij eetstoornissen, is het verband tussen overgewicht en corona bekend. Volgens Nancy Graham, maatschappelijk werker bij The Renfrew Center, hebben mensen met overgewicht sneller de kans om ziek te worden. Dit omdat ze lichamelijk al ongezond zijn.

Vaak wordt er bij overgewicht aan een dieet gedacht. Dit is volgens Graham meestal niet de juiste oplossing. “Wanneer we gaan diëten ontlopen we bepaalde producten die voedingsstoffen bevatten zoals koolhydraten of vetten. Deze stoffen heeft je lichaam wel nodig.”

Volgens Graham is de beste optie om op je porties te letten. “Zo krijg je tenminste alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt.” Toch heeft een kleine groep mensen wel baat bij een dieet. “Denk hierbij aan mensen met obesitas of een glutenallergie.”

Opeten van je emoties

Hoe makkelijk iemand zich aan een portie kan houden, hangt volgens Graham af van hoe goed je jouw emoties beheerst. “Sommige mensen eten wanneer ze verdrietig zijn. Andere eten juist minder of niet meer wanneer hun emoties in de weg zitten.” Het is volgens haar nodig dat we teruggaan naar het basisprincipe. “We moeten naar ons lichaam luisteren en enkel eten als we honger hebben. Niet omdat emoties ons overdonderen.”

“Wanneer we onze emoties onder controle hebben, is de kans kleiner dat we gaan overeten.’’ Volgens Graham is mindfulness een manier om meer rust en controle in je hoofd te creëren. Daarnaast is het volgens haar van belang dat we beseffen wanneer we te veel aan het eten zijn.