De online kledingverkoop neemt toe tijdens de coronacrisis. Dit blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Tijdens het tweede kwartaal van vorig jaar steeg de kledingverkoop met meer dan 20 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2019. De mode-industrie is één van de meest vervuilende. Onzeker is of de toenemende online kledingverkoop hier verandering in gaat brengen.

Volgens Andre Doffer, gedragsdeskundige bij DISCvision, spelen beschikbaarheid, tijdnood en je comfortabel voelen, een grote rol bij waarom personen online modeartikelen aanschaffen. ”Wanneer jij een winkel inloopt en bijvoorbeeld op zoek bent naar een T-shirt, kan het zijn dat jouw maat of kleur niet beschikbaar is. Veel fysieke winkels hebben ook een webshop. Het is dan sneller om je T-shirt online te bestellen.”

Deze online aankopen komen uit de logistieke keten, waardoor het aanbod groter is. ”De consument heeft nu meer koopkeuze.” Daarnaast zijn niet alle artikelen die je op de webshop vindt te kopen in de fysieke winkels.

Veel mensen zijn ook druk bezig met hun opleiding, werk of gezin. Het is daarom volgens Doffer voor velen makkelijker om ’s avonds op de bank even te scrollen door een modewebshop. ”Het scrollen op een fashionwebsite komt vooral voor bij jongeren. Zij zijn erg modegevoelig.”

Tot slot speelt je comfortabel voelen ook een grote rol bij waarom mensen online shoppen. ”Mensen die een maatje meer hebben, voelen zich niet comfortabel genoeg om zich om te kleden in een pashokje. Deze personen vinden het prettiger om de gekozen items te laten bezorgen, zodat ze de mode op hun gemak thuis kunnen passen.”

Fast fashion

De online modemarkt bestaat voor het grootste deel uit fast fashion. Dit blijkt uit recent onderzoek van KplusV, een bureau dat innovatieve oplossing creëert voor werkgevers. Zo beschrijft het onderzoek dat het businessmodel fast fashion ”symbool is komen te staan voor de huidige manier van consumeren, waarin aankopen elkaar sneller opvolgen en producten sneller worden afgedankt”.

Deze huidige manier van consumeren is erg schadelijk voor het milieu. Waarom en hoe schadelijk het kopen van nieuwe kleding is voor het klimaatwordt uitgelegd in onderstaande visual.

Het tegenovergestelde van fast fashion is slow fashion oftewel, duurzame mode. Dit soort mode is beter voor het milieu. Dr. Kate Fletcher is het brein achter slow fashion. Volgens De wereld van morgen, een platform dat zich richt op duurzaamheid, betekent slow fashion een product ”dat lang meegaat, weinig belastend is voor het milieu en wordt geproduceerd onder menswaardige omstandigheden”.

Studenten en duurzame kleding

72 procent van jongvolwassenen tussen 18 en 34 jaar vindt het volgens een onderzoek van het opiniepanel Eenvandaag lastig om erachter te komen of kleding duurzaam is of niet. Volgens het onderzoek missen jonge mensen vooral duidelijke en eerlijke informatie over het productieproces op het label van een kledingstuk.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat jongvolwassenen duurzaamheid niet het belangrijkste vinden wanneer ze gaan shoppen voor mode. ”Een ruime meerderheid (71 procent) gaf aan kwaliteit het belangrijkste te vinden.” Om een betere kijk op de situatie te krijgen, spraken wij Manon Snellen (22), een Tilburgse studente over haar koopgedrag.

Dat iedereen anders omgaat met duurzaamheid is te zien aan de negendertigjarige Casper Vloet.  Na zijn studie besloot hij om aan de slag te gaan als brandweerman. Hij vond het zonde dat brandweerslangen weg werden gegooid als ze kapot of niet meer betrouwbaar waren. Hij besloot daarom deze slangen te gebruiken en te veranderen in een duurzaam product namelijk, riemen. In onderstaande video vertelt Vloet meer over zijn duurzame creatie.

Het duurzame merk Bendl from De Nieuwsredactie on Vimeo.

Coronacrisis heeft geen impact op verkoop van duurzame mode

Volgens Doffer heeft de mate waarin consumenten geven om duurzame mode niets te maken met de coronacrisis. Hij vertelt dat hoeveel personen geven om duurzaamheid samenhangt met hun leefstijl. Wanneer Doffer naar duurzaamheid kijkt valt hem op dat de personen die op duurzaamheid letten te verdelen zijn in drie groepen, zoals: ouderen, idealistische jongeren en personen rond de dertig à veertig jaar.

”De ouderen die geven om duurzaamheid, doen dit omdat ze een betere wereld voor hun kinderen en kleinkinderen willen achterlaten. De tweede groep zijn idealistische jongeren. Duurzaamheid is belangrijk voor hen in hun eigen leven. De derde groep zijn personen rond de dertig à veertig jaar. Zij vinden dat – omdat ze zelf al een goede baan hebben – ze iets voor anderen moeten doen. Zij staan dicht bij de groep ouderen qua visie.”

Retourneren van aanwinsten: verbranden of opnieuw verkopen?

Het kan zijn dat wanneer je iets online koopt, je niet tevreden bent met je aankoop. Volgens Doffer wordt tussen de 35 tot 45 procent van de gekocht kleding geretourneerd. Hiermee zijn wij Nederlanders volgens Logic4 – een organisatie die zich richt op bedrijven binnen de non-food sector, zoals groothandels en retail – Europees koploper met het aantal online retouren.

Cecile Scheele, oprichtster van de Dutch Sustainable Fashion Week, laat aan Metro weten dat 0,05 procent van al onze retourzendingen niet door de keuring komt. Alle geretourneerde artikelen worden namelijk onderzocht of deze weer opnieuw verkocht kunnen worden.  Het grootste deel van de modeartikelen dat niet door de keuring komt wordt volgens Scheele verbrand. Ze geeft bij Metro aan dat het gaat om zo’n 140 miljoen kilogram – minder dan 3 procent wordt gerecycled.

Verwerking van weggegooide kleding 

Fast fashion is vaak goedkoop, waardoor men grote hoeveelheden inslaat. Denk bijvoorbeeld aan het winkelproces in de winkelketen Primark. Goedkoop betekent echter niet altijd betere kwaliteit. Wanneer een kledingstuk een gat of een ander mankement bevatwordt het al snel weggegooid. Waar jij je kledingstukken weggooit, heeft veel impact op het milieu. Hoe zo’n proces eraan toegaat, wordt verduidelijkt in onderstaande visual.

Duurzame verpakkingen

Het moment wanneer de pakketbezorger voor je deur staat met een pakketje, is voor de meeste personen een euforisch moment. Het pakketje wordt in een snel tempo uitgepakt en de verpakking verdwijnt ergens in de prullenbak. Wat gebeurt er vervolgens met deze verpakking?

Volgens Milieu Centraal sorteert zo’n 60 procent van alle Nederlanders het afval. Wanneer men het afval scheidt, wordt een deel gerecycled. Toch is volgens Repack, een milieuvriendelijke verpakkingsservice, het recyclen van afval niet duurzaam genoeg.

Zo wordt er beschreven op de website dat het recycleproces erg ondoorzichtig is. ”Slechts 9 procent van al het plastic afval dat ooit geproduceerd is, wordt gerecycled. Het overige percentage wordt verbrand of bevindt zich opgehoopt op stortplaatsen.” Volgens Repack is het lage percentage dat gerecycled wordt te wijten aan het complexe en dure proces achter het inzamelen en sorteren van afval, transport, verwerking en herproductie. ”Dit inefficiënte model genereert miljarden tonnen afval dat naar stortplaatsen gaat en zorgt voor een enorme Co2-uitstoot.”

Volgens Repack moest de situatie veranderen. Ze hebben daarom het volgende concept bedacht, verpakkingen met een positieve impact. Winkels en webshops kunnen gebruik maken van deze verpakkingen door contact te leggen met Repack. Nederlandse merken zoals Zalando, Ganni en Weekday maken al gebruik van deze verpakkingen. In onderstaande visual wordt beschreven hoe het proces precies in elkaar zit.

Online koopgedrag na de coronacrisis

Doffer denkt dat het aantal personen dat online aankopen doet tijdens de coronacrisis zal afnemen wanneer alles weer ‘normaal’ is. ”Een deel van de consumenten shopt online omdat dit de enige mogelijkheid is momenteel. ” Hij licht toe dat mensen sociale wezens zijn en behoefte hebben aan contact met anderen. ”We willen andere mensen ontmoeten. We willen de verkopers spreken. Voor velen is fysiek shoppen een leuke manier om je vrije tijd door te brengen.”

Hij beschrijft dat personen die altijd online shoppen aangeven dat deze manier van shoppen ”een beetje saai” kan zijn. ”Wanneer je door een stad als Amsterdam of Utrecht loopt, kom je winkels tegen die je misschien nog niet eerder hebt gezien. Dat is een leuke ervaring voor mensen.” Fysiek shoppen zorgt volgens Doffer voor ”de complete ervaring”.