De allereerste tweet ooit verzonden verkocht onlangs voor krap 2.5 miljoen euro. De tweet, verzonden door Twitter’s CEO Jack Dorsey, werd verkocht als een online kunstwerk genaamd non-fungible token (NFT).  

De verkoop schudde de kunstwereld wakker en bracht NFT naar de mainstream media. Kort uitgelegd, een non-fungible token is een data-eenheid op een digitale opslagruimte genaamd de blockchain. Een NFT vertegenwoordigd hierdoor een digitaal creatief werk. Een NFT kan hierdoor van alles zijn, van muziek tot online kunstwerken tot zelfs digitale sneakers voor in de videogame VRChat. 

Het databestand markeert de koper van een NFT als officiële eigenaar, maar bewaart wel de copyright-rechten voor de artiest. Hoewel een foto of audio-bestand oneindig kan worden gekopieerd, blijft de data-eenheid in handen van de koper als een certificaat van eigendom.  

Eigenaar van een JPG of MP3  

Muzikant POSTIE was de allereerste Nederlander die een album in het geheel als NFT verkocht. Zijn debuutalbum, Hey, jij daar!stond te koop op de site Rarible. POSTIE vertelt: 

“Ik zat zelf al een tijdje in de wereld van cryptocurrencies, voornamelijk Ethereum Ik hoorde pas aan het begin van deze maand voor het eerst van NFT’s. Er kwam een album van Kings of Leon uit als NFT waar ik een artikel over las in de Rolling Stone.”  

Op een zaterdagochtend onder de douche maakte hij het besluit om hetzelfde te doen. POSTIE: “Ik wist al dat ik een album uit zou brengen dus ik dacht fuck it, ik wil het als eerste doen. Ik deed het niet met winst in gedachten, ik wilde gewoon de eerste Nederlander zijn. Het is voornamelijk een leuke gimmick.”  

Of POSTIE het aan andere artiesten aanraadt is nog maar de vraag. “NFT’s hebben nog veel kinderziektes. Het album zelf was 45 euro, maar kopers betaalden ook nog eens meer dan 45 euro extra aan gas fees om zo de energiekosten van een NFT te compenseren.” 

Digitale marktplaatsen 

NFT’s worden onderling tussen verzamelaars uitgewisseld en verkocht. Websites als RaribleNiftygateway en SuperRare werken als digitale expositieruimtes waar collectors hun NFT’s kunnen tentoonstellen of doorverkopen. De non-fungible tokens werken dan als digitaal eigendomscertificaat.   

Julien van Dorland (20) wist op jonge leeftijd al een weg in de digitale kunst te vinden. Hij ontwikkelde verschillende Augmented Reality filters voor apps als Snapchat, Facebook en Instagram. Zo leerde hij online kunstenaars kennen, die hem vervolgens weer op de hoogte brachten van de wereld van NFT’s 

Julien verzamelt nu op Niftygateway verschillende digitale kunstwerken. Als eigenaar van een NFT heb je als het ware het certificaat van eigendom, wat online door te verkopen is. Julien: “Er zijn zoveel mogelijkheden waar je NFT’s voor kan gebruiken. Er liggen kansen voor de game-industrie en de muziekwereld. Je ziet ook dat er steeds meer muzikanten en labels in de industrie verschijnen. Het is eigenlijk een konijnenhol waar je, als je er eenmaal in bent gedoken, niet zo makkelijk uitkomt.” 

De NFT’s komen allen oorspronkelijk van de artiesten af. Die brengen hun kunstwerken uit op een digitale veiling, waar verzamelaars er op kunnen bieden. Per werk zijn een beperkt aantal kopieën beschikbaar, die ieder als een unieke data-eenheid opgeslagen worden. Door de veiling te winnen word jij als verzamelaar eigenaar van die data-eenheid, en dus eigenaar van de NFT.  

Wereldwijde interesse 

interesse in NFT de afgelopen drie maanden
Het aantal zoekopdrachten naar de term “NFT” in Nederland de afgelopen drie maanden (Google Trends)

Sinds de verkoop van de tweet van Jack Dorsey is de wereldwijde interesse naar NFT’s flink gestegen. Nu dat grote namen als Kings of Leon zich in de wereld van NFT’s mengen, wordt er steeds meer aandacht aan besteed door de mainstream media. Cryptokunst lijkt in elk geval een veelbelovende en lucratieve toekomst voor artiesten.