Geen directe link voor beleggende jongeren, wel directe app

Kamiel Visser

Beleggen onder jongeren is de laatste maanden steeds populairder. Met name apps zoals BUX en eToro komen daarbij steeds vaker ter sprake. De vormgeving en het gebruikersgemak van de apps, samen met het relatief onbekende ‘gamification’, lijken hier deels verantwoordelijk voor.

De studiefinanciering op maximaal zetten en beleggen maar. Dat patroon lijkt zich steeds vaker te ontwikkelen bij jongeren die beleggen. Het gemak waarmee met de opkomst van de apps belegd kan worden, verrast studenten. Waar eerst gedacht werd aan een grijs beursgebouw en mannen in pak, lijkt het beeld nu te verschuiven naar een vertrouwdere omgeving, namelijk: jouw smartphone. Binnen vijf minuten kan een account op gratis applicatie gemaakt zijn om aan de slag te gaan. Hoe kan het dat wat ooit zo onmogelijk was, nu een fluitje van een digitale cent is?

Gamificatie

Gamification omvat alle digitale of fysieke handelingen die mensen uitvoeren, waaraan game-elementen zijn toegevoegd om een bepaald gedrag te stimuleren. Hoewel er nog geen directe link is tussen aandelenapps en gamification, zijn er wel veel gelijkenissen te zien. Zo zijn effectieve middelen om dit te stimuleren onder andere om de gebruiker te laten voelen dat hij onderdeel is van iets groters, draait het om uitdagingen behalen en wordt het element van onverwachtheid ook erg gewaardeerd. Deze elementen waren daarentegen ook allemaal aanwezig voordat beleggingapps een ding waren in Nederland.

Het is mogelijk dat de spelelementen jongeren extra aanspreken. Jongeren zijn namelijk, in tegenstelling tot een generatie voor hun, nog meer gevoelig voor deze elementen. Daarbij komt erbij dat applicaties op een mobiele telefoon de stap extra toegankelijk maken. Een account is aangemaakt in minder dan vijf minuten. Ook het lage instapbedrag is gepast voor studenten die willen beleggen. Al vanaf een euro kan ingelegd worden bij grote bedrijven.

Vormgeving

Wat wel zeker is, is dat andere factoren als vormgeving iets kunnen betekenen voor jongvolwassenen. Gamunity, een Tilburgs game-ontwikkelingsbedrijf, vertelt dat ook hier wat te behalen valt qua aantrekkelijkheid. Met name kleuren kunnen tot de mens spreken. Andes Lind, programmeur bij Gamunity: ‘’Dat ligt heel erg aan leeftijd en wisselt qua spel.’’ Jonge kinderen zouden wat feller gekleurde dingen willen, terwijl jongvolwassenen het wat koeler gekleurd willen hebben. De impact op volwassenen is in vergelijking met kinderen wel een stuk minder. Volgens hen wordt er daarbij wel altijd eerst gekeken naar de huisstijl die al aanwezig is. Ook personages aanwezig in applicaties spreken erg aan: ‘’Het ziet er zakelijk uit maar houdt tegelijkertijd dat speelse erin.’’ Hierdoor speelt het volgens hen extra aan op de doelgroep.

Ook bij lettertypen wordt in eerste instantie gekeken naar wat het bedrijf hanteert. Elke andere keuze zou volgens het appontwikkelingsbedrijf slecht zijn. Of apps zoals BUX een bepaald lettertype hanteren vanwege de manier waarop het aanspreekt, denken zij niet. De leeftijd speelt daarentegen ook weer een rol. De oudere doelgroep is wat minder vatbaar, maar gaat ook steeds vaker gamen. Zij pakken dan juist wat vaker spellen waarmee zij al bekend zijn, zoals Bingo. Lind: ‘’Jongvolwassenen zouden wel kijken maar niet begrijpen wat er nou leuk aan is, die hebben een veel hogere standaard.’’

Gebruikersgemak                                                                                                    

Ook de Dutch Coding Company, een appontwikkelaar gelegen in innovatiehotspot Strijp-S, kan een duit in het zakje doen over de effectiviteit van beleggingapps. Volgens Glenn Bergmans, business director bij het bedrijf, is een app, oftewel een applicatie, niets meer dan een programma op je telefoon die direct in verbinding staat met je telefoon. Deze website dient als backup voor waar het echt om draait: handelingen voltooien in de app zelf. Het blijkt minder complex dan misschien gedacht wordt, en dat is volgens de appbouwers dan ook precies waar de kracht ligt.

Op beleggingapps is als het ware alles al gedaan voor de jongeren die beleggen. Zo worden er vanaf het moment dat een account is aangemaakt, meteen suggesties gegeven waar je in kan investeren. Ook is er te zien welke gebruikers succesvol zijn, en waar zij hun geld stoppen. Volgens Bergmans is het gebruikersgemak is erg hoog en wijst alles zich grotendeels vanzelf.