Reisorganisaties bieden sinds de coronapandemie vakantievouchers aan voor reizigers waarvan de vakantie is vervallen. Maar nu de geldigheid van deze vouchers ten einde loopt krijgen veel reizigers nog steeds hun geld niet terug. Reisorganisaties aangesloten bij de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) kunnen klanten verzekeren dat zij hun geld terugkrijgen uit een speciaal garantiefonds, maar hoe zit het met dit fonds en wanneer krijgen deze klanten hun geld terug?

Complicaties bij het fonds

Net als een verre vakantie is het uitzicht op het einde van de coronacrisis nog ver weg. Reisorganisaties zoals Corendon of D-reizen zitten hierdoor zwaar in de put. Veel reizigers die hun vakanties bij hen hadden geboekt, konden niet meer op vakantie en kregen een reisvoucher. De optie om meteen je geld terug te krijgen werd niet door elke organisatie gegeven. Nu, een jaar verder, zullen veel van deze vouchers verlopen. 

Volgens een medewerker van reisorganisatie Corendon ligt dit probleem niet alleen bij hen. Veel reizigers zouden al zijn terugbetaald, maar voor de resterende reizigers hebben zij externe hulp aangevraagd. “We missen een handtekening vanuit Brussel en diegene die de handtekening moet zetten wil dit niet doen, omdat er een complicatie is opgetreden. Mensen krijgen dus wel hun geld terug, alleen duurt dit ietsje langer dan is afgesproken.”

Ze vertelt verder over het garantiefonds, waar onder andere 150 miljoen euro aan steun door de regering in zit. Er zijn boze retailers zijn die flink wat geld uit dit fonds eisen. Dit zou het proces alleen maar vertragen, zeker omdat Corendon vindt dat zij hier geen recht op hebben. Zij zijn namelijk geen uitvoerders zoals de reisbureaus, maar alleen verkopers zoals websites die vliegtickets verkopen. De rechter zal hier op 25 maart uitspraak over doen, zodat er een akkoord kan worden gegeven op het fonds. Hierna zullen reizigers hopelijk meer duidelijkheid krijgen en kan het terugbetalen van hun tickets beginnen. 

Phil Mosley

Wat je zelf nog kan doen met je voucher

Naast vakantie in het buitenland, kun je je stage in het buitenland ook vergeten. Reizigers, zoals studente International Business Lienke uit Breda, wachten nog tevergeefs op een vergoeding van hun reisvoucher. Lienke was op stage in Newcastle en moest eerder terug vanwege de regels rondom de coronacrisis. Haar terugvlucht naar Engeland had ze daarvoor al geboekt, waardoor haar vliegticket veranderde in een voucher. 

“We dachten: het zou over drie tot vier weken wel voorbij zijn, maar dat was dus niet zo”, aldus Lienke. De ticket kostte haar €130. Hier kreeg ze een voucher voor die maar vier maanden geldig was. Deze vier maanden zijn ondertussen ook verstreken. Na het krijgen van haar voucher heeft ze niets meer van de reisorganisatie vernomen.

De consumentenbond adviseert om je geld via andere wegen terug te krijgen. Bij het betalen met creditcard kan je beroep doen bij de creditcardmaatschappij om je geld terug te krijgen. Mocht je echt geen contact krijgen of tot een oplossing kunnen komen, adviseren zij om een klacht neer te leggen bij de ILT toezichthouder (Inspectie van Leefomgeving en Transport).Op hun website kan je klachten neerleggen over alles wat met reizen en je leefomgeving te maken hebt.