VLISSINGEN- De deuren van winkels mogen weer open, maar het blijft een uitdaging voor winkeliers om het winkelen op afspraak aantrekkelijk te maken. Toch zijn er ook ondernemers die door social media klanten naar de winkel weten te trekken.

In modezaak Op & Top Zij lopen twee klanten rond. Een vrouw verdwijnt met een blouse in één van de gekleurde pashokjes en komt er vervolgens uit om zichzelf in de spiegel te bekijken. Carla Willems, eigenaar van de modezaak, staat ernaast op veilige afstand. “De riem moet ik wegdenken”, mompelt de vrouw. Afgezien van de mondkapjes lijkt het in Op & Top Zij op een doodnormale dinsdagmorgen. Hoe zijn deze klanten de winkel ingelokt?

Nieuwe gezichten

“Social media is het codewoord”, vertelt Willems terwijl ze aan de tafel in de winkel zit. “Op het Instagramaccount plaatsen we veel meer filmpjes. Ik sta nu met mijn hoofd voor de camera en dat deed ik voorheen een stuk minder.” Een webshop starten om klanten te trekken, ziet Carla niet zitten: “Ik vind het niet leuk om vijf items naar Truus in Klazienaveen te sturen en weer vijf items terug te krijgen.” Toch blijkt alleen al het Instagramaccount zijn vruchten af te werpen; Op & Top Zij krijgt tientallen volgers erbij, ontvangt meer reacties en verwelkomen hierdoor nieuwe gezichten in de winkel.

“Ik vind het niet leuk om vijf items naar Truus in Klazienaveen te sturen en weer vijf items terug te krijgen”

Noodzakelijk kwaad

“Het winkelen op afspraak is een noodzakelijk kwaad”, aldus Willems. “Het is te doen, maar het feit dat wij als winkel op social media erg actief zijn geeft ons heel veel mogelijkheden. Daarom rollen we redelijk hier doorheen.”

Tekst loopt door onder foto

winkelen op afspraak
Carla Willems houdt de social media bij van Op & Top Zij. Bron: Gwyneth Oomens

Meer vraag

Ook Marije Coenen, eigenaar van kledingwinkel Mrs. Marcos, merkt de effectiviteit van het gebruik van social media. “Ik probeer iedere dag een foto van mezelf in een outfit te posten. Dat vind ik afschuwelijk, maar het werkt het beste. Mensen zien dan hoe iets op een lijf staat. Ik merk dat meer mensen reageren en vraag hebben naar een product.”

Tekst loopt door onder bericht

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Mrs. Marcos (@mrs.marcos)

Telefoonnummer op de ramen

Daarnaast focust Coenen zich op het makkelijker maken van het winkelen op afspraak; Coenen heeft op de website van haar winkel een duidelijke knop geplaatst om een afspraak te maken. Op Facebook staat een WhatsAppknop zodat de klant meteen kan appen voor een afspraak en op de ramen van de winkel staat het telefoonnummer van Coenen. “Mijn telefoonnummer is inmiddels dan ook niet meer privé”, zegt de eigenaresse van de zaak lachend.

Niet alleen modezaken

Volgens Coenen is social media niet alleen een uitkomst voor modezaken waarbij kleding op de foto kan worden gezet. Iedere onderneming heeft er volgens haar in deze tijd iets aan: “Social media is iets van deze tijd, maar je moet ook niet overdrijven. Je moet je aan een aantal posts per dag houden en niet het hele account volgooien; dan krijg je een overkill en dat werkt averechts.”