TILBURG – “Hoe groot de liefde van onze supporters voor de club is, is door de jaren heen op fantastische manieren getoond.” Zo staat op de site van Willem II waarin zij de supporters én sponsoren vragen om hun geld van afgelopen seizoen aangeschafte seizoenkaarten níet terug te vragen. Dit om ook in deze moeilijke tijd financieel gezond te blijven als club zijnde.

Het is zwaar weer voor veel voetbalclubs, zo ook voor Willem II uit Tilburg. De vraag komt dan ook niet voor niets, Willem II dreigt opgezadeld te worden met een omzetverlies van zes miljoen. Zo valt te lezen in het persbericht op de clubwebsite. Het besluit is niet gemakkelijk voor de club: “Het valt ons zwaar dat verzoek aan duizenden Willem II-supporters te doen, maar in het belang van onze club kunnen we niets anders”, zeggen Joris Mathijsen en Martin van Geel in het persbericht.
De club zelf heeft ook al de nodige acties ondernomen: “Er zijn verbouwingen uitgesteld, regelingen met sponsoren getroffen en loonoffers gebracht om vanuit verschillende hoeken een duit in het zakje te doen”, valt te lezen op de site van de club.

Supportersvereniging achter dit voorstel

Supportersclub Willem II, de supportersvereniging van De Tricolores, schaart zich achter dit voorstel: “Het voorstel is drieledig, je kan 100% afzien van compensatie, 50% afzien of helemaal niet afzien. Wij vinden als achterban dat dit een goede regeling is omdat iedereen de mogelijkheid heeft het besluit te nemen wat bij zijn of haar situatie past.” De verwachting van Jan van den Dries, voorzitter van de supportersclub, is dat veel supporters zullen afzien van compensatie. Hij vindt het wel belangrijk dat de keuze voor ieder vrij moet zijn: “Er moet niemand op aangekeken worden als men een andere keuze maakt, dat is voor ieder een eigen keuze.” Ook zal er een tegenprestatie vanuit Willem II komen in de vorm van een geschenk. “Dat is sympathiek, veel supporters zeggen dat het niet per se hoeft maar het kan wel. Je merkt daarin dat de club niet heel groot is en dat is hartverwarmend om te zien”, sluit Van den Dries af.

Steun de club

Verschillende supporters hebben al een besluit genomen wat te doen ter compensatie. Menno Goumans, al jaren seizoenkaarthouder van Willem II, vindt het een logische keuze: “Ik ga mijn geld niet terugvragen. Reden daarvoor is dat ik me maar al te goed besef wat voor lastige tijd dit is voor Willem II of welke BVO (Betaalde Voetbal Organisatie) dan ook. En uit clubliefde uiteraard.” Menno heeft dan ook een treffende oproep voor andere supporters: “Mocht je het geld kunnen missen, laat het dan lekker bij de club. Je hebt immers ook al bezuinigd op bier etc. Verder, als je het geld nodig hebt dan is het logisch als je het terug vraagt. Dat is ieders goed recht.” Zo is Ties Bastiaansen een supporter die wel zijn geld terugvraagt. “Ik ben door de coronacrisis mijn baan verloren en heb al het geld nodig wat ik kan krijgen. Ik gun het Willem II enorm maar het kan helaas niet.” Ties is blij met de regeling, waarin je zelf kan kiezen wat je doet. Ties gaat het geld wat hij terugvraagt wel gebruiken voor de aanschaffing van een nieuwe seizoenkaart wanneer die aangeschaft kan worden.

Emiel Schmid, trouw supporter van de club, snapt de regeling ook: “Het heeft twee kanten, je kan niet bij iemand in de portemonnee kijken. Als je het kan moet je de club steunen want als iedereen zijn geld terugvraagt heeft Willem II een probleem. Maar ik heb natuurlijk ook respect voor mensen die dat niet kunnen.”
Welke keuze een supporter dan ook maakt, vanaf vandaag krijgen supporters de mogelijkheid om de keuze door te geven. Dit in een mail of brief die de supporter uiterlijk 29 maart ontvangt.

Benieuwd naar het verhaal van Willem II-supporter Dominique? Kijk dan hier: https://nieuwsredactie.fhj.nl/index.php/2021/03/24/financiele-compensatie-of-niet-wat-kiest-de-jonge-willem-ii-supporter/