Willemstad- Veel restaurants gaan bij de inwoners op het eiland thuis eten bezorgen. Dit is bijzonder op het eiland omdat het nu veel meer voorkomt en de wegen slecht zijn. Vanaf woensdag 24 maart 2021 is op Curaçao een strenge lockdown ingevoerd. Er zijn ook bedrijven die het te duur vinden om thuis te bezorgen. DushiFood, een thuisbezorgservice die al ongeveer acht jaar bestaat helpt hierbij door geen aanmeldkosten meer te vragen.

Hulp
De lockdown houdt in dat inwoners geen eten meer af mogen halen en twee keer per week naar de supermarkt mogen rijden.,,Het is een moeilijke situatie voor de restauranteigenaren, maar het moet wel. Daarom gaan we helpen”, vertelt Laura Bernal, eigenaar van DushiFood. Het is het grootste thuisbezorgbedrijf op het eiland. DushiFood bezorgt op veel plekken eten naar je eigen achtertuin. Van Grote Berg tot aan Santa Barbara wat allebei iets minder dan een half uur rijden is vanaf het centrum van Willemstad. Soms ben je lang onderweg omdat de auto’s vaak niet van goede kwaliteit zijn en in het wegdek zitten grote gaten. Verder dan een half uur gaan ze nog niet. ,,Er werken ongeveer 20 mensen bij DushiFood. We verwachten 150 procent meer omzet de komende tijd en zullen daardoor gaan groeien”, meldt de eigenaresse. Er zijn nu 29 restaurants aangesloten bij ‘het Thuisbezorgd’ van Curaçao. ,,Normaal kost het 600 gulden aanmeldkosten wat ongeveer 300 euro omgerekend is. Nu gaan we de aanmeldkosten schrappen maken om zo de restaurants te kunnen helpen”, legt Bernal uit.

Bezorgen is niet altijd een oplossing
Thuisbezorgen is duur voor restaurants op het eiland. Er zijn bedrijven die serveersters het eten rond gaan laten brengen. Volgens Bernal is dit ‘erg slim’ en krijgen de medewerkers zo ook nog het geld dat ze nu echt nodig hebben. Plein Café Wilhelmina kiest ervoor om dicht te gaan en niet te bezorgen. Deze beslissing werd genomen op basis van ervaringen van de laatste lockdown. De bedrijven om het restaurant heen zijn ook dicht. ,,We willen onze sfeer altijd houden en ook de vaste gasten behouden die normaal in de kantoren om ons heen aan het werk zijn. Deze vaste gasten komen altijd eten. Dit kunnen we niet met thuisbezorgen”, vertelt Annelieke Jansen die normaal serveert in het restaurant. ,,Er komt meer bij kijken dan je zou denken”, zegt Bernal. De medewerkers van DushiFood hebben ervaring en weten daardoor hoe ze het moeten aanpakken. De eigenaresse zegt hierover: ,,Mensen moeten weten waar ze aan toe zijn wanneer ze eten bestellen.”

Site nu online
Gisteren, op de eerste dag van de lockdown meldde de website van DushiFood dat je niet meer kon bestellen. ,,We hadden nog geen vergunning”, zegt de eigenaresse. Vanaf vandaag is bestellen weer mogelijk. De aanvraag is ondertussen gedaan en DushiFood mag gaan bezorgen.