TILBURG – 340 miljoen euro per uur: dat is de schade die de huidige blokkade in het Suezkanaal met zich meebrengt. Afgelopen dinsdag kwam containerschip Ever Given vast te zitten en volgens brancheorganisatie EVO kan het nog weken duren voordat het kanaal weer bevaarbaar is. Dit heeft natuurlijk impact op de wereldeconomie, maar wat gaan Nederlanders van dit probleem merken?

Winkelketen Action laat weten dat de blokkade op korte termijn geen gevolgen zal hebben voor de voorraad van hun producten. “Onze logistiek is zodanig ingericht dat we korte verstoringen goed op kunnen vangen”, vertelt een woordvoerder. Als de blokkade langer gaat duren wordt het volgens Action een ander verhaal. “De gevolgen op de langere termijn zijn afhankelijk van de duur van de verstopping. In het algemeen geldt dat ongeveer de helft van de producten die Action verkoopt uit Azië komt, en dus (in)direct geraakt wordt door deze situatie.”

Opstoppingen aan beide kanten van het Suezkanaal en de positie van Ever Given. Bron: Vesselfinder

Flinke klus

Oud-containerschipkapitein Roel Ballieux denkt dat het nog wel even zou kunnen duren voordat het schip weer goed ligt. Hij denkt dat het een flinke klus gaat worden om het 225 miljoen kilo zware vrachtschip te verplaatsen. “Het zit echt muurvast. In het slechtste scenario moeten er flink wat containers gelost worden om het gewicht van het schip te verminderen. Als dat het geval is, zijn ze echt nog wel even bezig.”

Vertraging

Volgens beursanalist Corné van Zeijl kunnen pakketjes van AliExpress met bijvoorbeeld elektronica erg veel vertraging oplopen. “Ook zullen Nederlanders de gevolgen merken bij de benzinepomp. Normaal gaan er zes miljoen vaten olie per dag door het Suezkanaal, die staan nu allemaal on-hold”, vertelt hij aan De Telegraaf. “Als dit nog lang gaat duren, zal het grote impact hebben. Schepen zullen dan om Afrika heen moeten varen en dat loopt echt weken vertraging op.”