Max Verstappen is al sinds 2015 de grote hoop voor Nederlands succes in de Formule 1. Maar buiten Verstappen heeft Nederland nog veel meer aanstormend talent, waar we amper over horen. Dit zijn, na Max Verstappen, de volgende Nederlandse coureurs die een kans maken op een plekje in de koningsklasse van het racen.

Meestal volgt een coureur een vaste route om in Formule 1 te komen. Met raceklasses als F1 is dat eigenlijk altijd karten. Als je daar succes vindt kun je uiteindelijk de overstap maken naar single-seaters (raceklasses met één stoel en open wielen) als Formule 3, Formule 2 en uiteindelijk dus Formule 1. Er zijn ook andere wegen, maar doorgaans zijn F3 en F2 de introductie.

Formule 2

In Formule 2 is Nederland dit jaar dubbel vertegenwoordigd: Bent Viscaal en Richard Verschoor werden beide gepromoveerd van Formule 3 naar Formule 2. Viscaal maakte zijn debuut bij Trident Racing en Verschoor bleef bij MP Motorsport.

Patrick Wuite werkt al een tijdje bij het weekblad Formule 1, en heeft de carrière van Viscaal en Verschoor nauwlettend in de gaten gehouden. Of die twee ook de kans maken om in de koningsklasse te komen is nog maar de vraag. Wuite:

“Het nadeel voor coureurs als Bent Viscaal en Richard Verschoor is dat ze niet gesteund worden. Die jongens hebben allebei ongetwijfeld talent, anders zit je niet in de opstapklasse naar Formule 1. Maar om in F1 te komen heb je directe steun van een team nodig, of financiële steun. Neem bijvoorbeeld F1-coureur Nikita Mazepin wiens vader multimiljonair is, of Max Verstappen die op z’n 16e al bij de talentenpool van Red Bull zat.”

Daardoor is het nu dus aan Bent Viscaal en Richard Verschoor om zichzelf te bewijzen. Volgens Patrick Wuite is hun grootste kans om dit jaar goed te rijden. Als ze zich bewijzen kunnen ze volgend jaar bij een ander Formule 2 team terecht als Prema of Dams, die meer directe verbindingen hebben met de grote F1-teams.

Voormalig Kampioen

Nyck de Vries won in 2019 het Formule 2-seizoen na een dominant jaar bij het team ART Grand Prix. Vervolgens maakte hij de overstap naar Formule E, de elektrische zusterklasse van F1, waar hij al gauw het podium beklom.

Wuite vraagt zich echter af of de Vries wel over wil stappen naar F1. Wuite vertelt: “de Vries zit nu bij Mercedes in Formule E en daar doen ze het – net als in Formule 1 – fantastisch. Natuurlijk, Formule 1 is de koningsklasse, maar ik zie het niet gebeuren. Als je het zo goed doet op je huidige klasse, waarom zou je weg willen?”

En de vrouwen?

Ten slotte heb je nog Beitske Visser en Maya Weug. Visser wist in 2019 tweede te worden in het allereerste seizoen van de W-series, een kampioenschap vergelijkbaar met Formule 2 voor enkel vrouwelijke coureurs. Visser stond in het eerste seizoen vier keer op het podium van de zes races, waarvan één keer op de bovenste trede. In 2021 staat ze opnieuw op de startlijst, met de eerste race gepland in juni. Maar volgens Wuite heeft Visser hetzelfde probleem als Viscaal en Verschoor, namelijk dat ze niet in een talentenpool zit of financiële steun heeft.

De grootste hoop van Wuite ligt dan ook bij Maya Weug. De Nederlands-Spaanse coureur schreef geschiedenis door op 16-jarige leeftijd als eerste vrouw bij de coureuropleiding van F1-team Ferrari te komen. Wuite: “Een historisch team als Ferrari contracteert niet zomaar iemand. Ze gaat nu in de formule 4 rijden en ze is pas 16. Het zal dus nog wel even duren voordat we echt van haar gaan horen. Maar mijn hoop is vooral op haar gevestigd.”