Het Solar Team van de Technische Universiteit in Eindhoven presenteerde onlangs zijn nieuwste zonneauto: SHOW. Dit staat voor Self-sustaining House On Wheels: een mobiel huis op zonne-energie in om te wonen en werken. Uiteraard dient de SHOW ook gewoon als auto. Zijn auto’s op zonne-energie ook de toekomst of zijn deze voertuigen alleen toegankelijk voor de elite? En hoe werken ze nu precies? 

Door Ruud Smolders en Siem van der Kaa

Anne-Marie Rakhorst, oprichter van het platform duurzaamheid.nl, ziet wel een toekomst voor auto’s op zonne-energie. ’’Auto’s op zonne-energie zitten nog wel in de eerste fase, maar je ziet wel dat de vraag naar duurzame auto’s groot is. Afgelopen jaar was 20% van de verkochte auto’s in Nederland volledig elektrisch’’, vertelt Rakhorst. ‘’Daarnaast is de technologie voor het maken van auto’s op zonne-energie al goed ontwikkelt. Het model van de Lightyear one, de eerste zonneauto die op de Nederlandse markt komt, zit goed in elkaar. Ook zie je ontwikkelingen op het gebied van duurzaam vervoer bij Audi en BMW.’’

Joerie van Dun, eigenaar van Sustainable Energy Advice ziet ook wel toekomst in auto’s op zonne-energie. Sustainable Energy Advice wil helpen bij het creëren van een duurzame toekomst. Ook willen ze de energietransitie versnellen door middel van advies. Momenteel focust het bedrijf zich op zonnepanelen.

Naast Ligthyear ziet Van Dun dat ook het Duitse bedrijf Sono Motors al een tijdje bezig is met het ontwerpen van een auto op zonne-energie. Deze auto heet Sion en moet in 2022 op de markt komen. ‘’Door de efficiëntere ontwerpen en de directe inzet van duurzame energie zijn de Lightyear en de Sion een logische doorontwikkeling van de elektrische auto.’’ Ook geeft Van Dun aan dat in dit geval duurzaamheid en gemak een grote rol spelen. ‘’Een voertuig op zonne-energie laadt zichzelf op in de zon en daarmee hoef je dus veel minder vaak aan een laadpaal te staan.’’

Prijskaartje

Het prijskaartje zal het vooralsnog moeilijk maken om straks iedereen in een auto op zonne-energie te laten rijden. De Lightyear one moet eind 2021 op de markt komen in Nederland. Deze kost 149,000 euro en is daarmee vele malen duurder dan de gemiddelde autoprijs (32,000 euro). Volgens Rakhorst is hier een logische verklaring voor. ’’De vraag naar nieuwe technologie is altijd groot en hierdoor is een eerste introductie van een nieuwe auto vaak duur’’, zegt Rakhorst. ‘’Als er meer van dit soort auto’s op de markt komen, dan zal de prijs waarschijnlijk dalen.’’

Ook Van Dun verwacht dat vanwege de hoge prijs het in het begin geen storm zal lopen voor de auto’s. Wel zal een aantal mensen toch ‘de eerste’ willen zijn met zo’n type auto. ‘’Uiteraard zijn de eerste modellen nog best duur, maar net als bij Tesla of dure sportwagens zijn er altijd mensen die graag als eerste een dergelijke auto willen rijden of gewoon willen opvallen.’’ De Sion zou echter voor zo’n 25.000 tot 26.000 euro op de markt moeten komen en is dus een veel betaalbaarder alternatief. Het lastige is echter dat deze prijs vooralsnog is gebaseerd op schattingen.

In dit audio-item laat een autohandelaar weten hoe hij denkt over de auto op zonne-energie en de toekomst van zo’n auto. Ook laten voorbijgangers weten of zij wel of niet van plan zijn zo’n auto aan te schaffen in de toekomst.

Veiligheid en rijafstand

Wanneer er een auto op de markt komt die toch weer heel anders is, willen potentiële kopers natuurlijk van alles weten. Hoe veilig is het? hoe ver kan ik er mee rijden? Van Dun verzekert echter dat de auto’s veilig zijn en je er een aardige afstand mee kunt rijden. ‘’De auto’s voldoen uiteraard aan alle Europese veiligheidseisen en zijn vergelijkbaar met de huidige elektrische auto’s die al over onze wegen rijden. Zonne-energie geeft geen extra risico’s.’’

Ook kan men een flinke afstand rijden met een auto op zonne-energie. ‘’Met de Lightyear One kun je wel 725 kilometer rijden door het zeer lichte en airodynamische ontwerp van dit model. De Sion komt 250 kilometer ver met een volle batterij. Daarnaast claimen beide dat je in Nederland wel 10.000 kilometer per jaar gratis kunt rijden op zonne-energie.’’

Op plekken met veel zon kan dit nog flink oplopen zegt Van Dun. ‘’Daarnaast kun je in zonnige gebieden als Hawaii of Aruba jaarlijks wel 20.000 km op zonnestroom rijden.’’

Milieuvriendelijk

Al met al denkt Van Dun dat de auto op zonne-energie de ideale auto kan zijn. Maar om mensen hier massaal in te laten rijden zal de prijs uiteindelijk omlaag moeten. ‘’Doordat een auto op zonne-energie alleen maar duurzame stroom gebruikt is er geen uitstoot van CO2, stikstofoxides en fijnstof, maar een elektrische auto maakt ook bijna geen geluid’’, zegt Van Dun. ‘’In die zin is het de ideale stadsauto. Ook is het een oplossing voor huidige problemen in Nederland met snelwegen langs natuurgebieden.’’