Recordomzetten en megawinsten; sinds het begin van de coronacrisis heeft de game-industrie flinke inkomsten vergaard. Toen iedereen plotseling gedwongen werd om thuis te blijven, nam het aantal verkopen in de gamewinkels flink toe.

Wereldwijd nam de omzet van de gamesmarkt toe met 8 procent. In Europa was dit 7,8 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Newzoo Research. Volgens het onderzoeksbureau is de stijging een direct gevolg van de genomen coronamaatregelen wereldwijd. Niet alleen was er een omzetstijging te zien, ook het aantal gamers nam toe met 135 miljoen. Dat bracht het totaal aantal gamers wereldwijd naar de 2.7 miljard. Zonder coronamaatregelen was deze stijging een stuk lager geweest verklaart het onderzoeksbureau Newzoo.

Omzetstijging
De toegenomen populariteit van games tijdens de pandemie was op veel plekken voelbaar. Rick van der Doelen is eigenaar van gamewinkel ‘Game Shock’ in Oss. In zijn winkel constateerde hij in de eerste twee maanden van de coronacrisis een omzettoename van meer dan 200 procent. ‘’We hebben echt een stijging in de verkoop gezien, niet alleen lokaal maar ook landelijk. Er waren bijvoorbeeld een aantal producten die landelijk uitverkocht waren maar die wij wel nog hadden, en dan waren er mensen die een uur de auto instapten om die producten hier op te halen.’’

In de onderstaande tool is een weergave zichtbaar van de populariteit van games tijdens de coronacrisis.

Lachende derde
Met veel anticipatie wachtten veel game-enthousiasten tijdens de pandemie op de releases van de nieuwe consoles van Playstation en Xbox. Omdat deze vanwege de coronacrisis leverings- en productieproblemen hadden, duurde het langer dan verwacht voordat ze daadwerkelijk beschikbaar kwamen. De lachende derde was daardoor Nintendo. Van hun console – de Nintendo Switch – nam de verkoop het meest toe. Dat bevestigt Van der Doelen. ‘’Nintendo had in die periode alles het beste op orde; de spellen en consoles waren toen het beste leverbaar en werden dus ook flink verkocht. Daarnaast maken ze bij Nintendo ook echte familiespellen en omdat iedereen in die eerste periode natuurlijk thuis zat, waren die erg populair.’’

Terugval
Ten opzichte van de hoge stijging aan het begin van de coronacrisis is de verkoop van games in de loop der tijd afgenomen. ‘’We zijn natuurlijk vanwege de grote omzettoename vrij stabiel de coronacrisis doorgekomen tot nu toe. Vergeleken met de hoge verkopen aan het begin, valt alles nu een beetje terug. Dat is ook te verklaren, omdat zo’n plotselinge stijging niet voor eeuwig duurt.’’

Winkelen op afspraak
Met een locatie in het centrum van Oss lopen normaal gesproken veel klanten binnen bij de gamewinkel. Op dit moment is het vanwege de coronamaatregelen alleen mogelijk om op afspraak te winkelen. Ook dat heeft ervoor gezorgd dat de verkopen wat zijn afgenomen volgens Van der Doelen. ‘’We zitten natuurlijk niet voor niets in de stad met onze winkel. Op dit moment maken mensen nog steeds wel afspraken, maar we houden ons daarnaast ook veel bezig met reparaties van consoles. En natuurlijk zien we nu wat minder klanten dan normaal. We hopen dat we snel weer op een normale manier onze deuren kunnen openen.’’

Gamehallen profiteren niet van groei gamewereld
Gamehallen of arcades zijn al lang dicht en hopen ook snel weer de deuren te mogen openen. Waar de omzet van game bedrijven de lucht in schoot, bleef het bij de arcades in Nederland rustig. De arcadehallen waar je op de ‘ouderwetse’ manier kunt gamen, hebben het net zoals veel andere ondernemingen moeilijk tijdens de pandemie. Niet alle takken van de gaming-industrie profiteerden dus van de ingrijpende veranderingen in de samenleving.

Esports in trek
De populariteit van Esports groeit mee met de gaming-industrie. In de afgelopen jaren is de interesse in deze tak van sport gigantisch toegenomen. Ook tijdens de coronacrisis zijn er veel mensen die achter de computer kruipen om League of Legends, Counter-Strike Global Offensive of Rocket League te spelen. Daan Smits is lid van Zephyr, de Eindhovense Studenten Esports Vereniging, en ook tijdens de coronacrisis bezig met Esports.