Frankrijk gaat binnenlandse vluchten met bestemmingen die binnen 2,5 uur per trein bereikbaar zijn verbieden. Dit doet het land om de klimaatdoelen van 2030 te realiseren. Hoewel Frankrijk niet het enige EU-land is met een dergelijk vliegverbod, is het wel het eerste grote land dat deze maatregel neemt. Volgens Floris de Haan, onderzoeker Luchtvaarteconomie aan de Erasmus Universiteit, zullen steeds meer landen deze keuze maken en de korte binnenlandse vliegreizen aan banden leggen.

“Treinreizen is de toekomst omdat het een veel schonere manier van transport is”, aldus De Haan. “Echter verkiezen de meeste reizigers nog steeds een vlucht over een treinrit, waardoor overheden maatregelen moeten nemen om de klimaatdoelen te halen.” De Haan benadrukt de drukke lijnvlucht tussen Madrid en Barcelona. Volgens de onderzoeker duurt de check-in en de vlucht langer dan de treinrit met de hogesnelheidstrein. “Toch kiezen ook daar veel reizigers nog steeds voor het vliegtuig. Dit zal ertoe leiden dat naarmate we dichter bij 2030 komen, er steeds meer binnenlandse vliegbeperkingen ingevoerd zullen worden en dat steeds meer reizigers de trein zullen nemen.”

Andere maatregelen

Niet alleen denkt De Haan dat er meer vliegbeperkingen ingevoerd zullen worden, hij denkt ook dat de tijdslimiet opgeschroefd zal worden. “Frankrijk kiest nu voor een tijdslimiet van 2,5 uur, maar ik verwacht dat ze die limiet verder zullen uitbreiden over een tijdje.”

Hij sluit ook niet uit dat er andere vormen van regulering zullen komen. Zo denkt De Haan dat overheden ook de prijs van korte vluchten zullen opschroeven, met als doel om de korte afstandsvluchten onaantrekkelijk te maken. “In Oostenrijk is al een minimumprijs van 40 euro ingevoerd voor vluchten onder de 350 kilometer.”

Keerzijde

Hoewel de trein een goede vervanger is voor drukke, binnenlandse lijnvluchten, denkt De Haan niet dat vliegreizen compleet zullen verdwijnen. “Voor intercontinentale reizen is de trein geen goed alternatief. Zelfs binnen Europa is het soms lastig om met de trein op bepaalde bestemmingen te komen.” Verder benadrukt De Haan dat het aanleggen van een spoorverbinding best veel geld kost – zo’n 40 miljoen euro per kilometer – en dat zo’n verbinding niet rendabel is op plekken waar het weinig gebruikt wordt. “De trein is vooral een goed alternatief op korte, drukke routes zoals Amsterdam.”

Nederland

In Nederland worden geen binnenlandse vluchten meer gemaakt, maar wel veel korte vliegreizen. Uit onderzoek van het CBS blijkt namelijk dat in 2018 elke dag gemiddeld 23 duizend Nederlanders vluchten korter dan 500 kilometer maakten. De populairste bestemming is London: daar vlogen dat jaar 2,7 miljoen Nederlanders naartoe. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwacht in 2030 dat 3,7 miljoen korte afstandsvluchten vervangen zullen worden door treinreizen.