In de eerste maanden van dit jaar werden er bijna 1500 meldingen gedaan van oplichting tijdens het webshoppen. De schade ligt nu al op meer dan 218.000 euro, als het zo doorgaat kan de schade dit jaar oplopen tot ruim een miljoen euro. Het aantal slachtoffers van oplichting via nepwebwinkels loopt de laatste jaren op. Online kun je veel tips vinden over het voorkomen van online oplichting, maar wat kan je doen wanneer je als slachtoffer je geld terug wilt?

Student Sanne Cornelisse was slachtoffer van online oplichting. Zij kocht voor dertig euro draadloze oordopjes van Podz. Deze kwamen alleen nooit binnen. “Ik heb geprobeerd het bedrijf op verschillende manieren te bereiken. Toen ik ze uiteindelijk te pakken kreeg, werd mij beloofd dat ik het geld terug zou krijgen. Ik heb vervolgens nooit meer wat van hen gehoord. Ik ben toen de recensies gaan lezen en kwam erachter dat er nog veel meer mensen slachtoffer zijn van dit oplichtersbedrijf.” Sanne heeft uiteindelijk geen aangifte gedaan omdat ze in de recensies las dat de politie er weinig tot niks mee doet.

Wat moet je doen?

Gerard Spierenburg is woordvoerder consumentenrecht, privacy en digitaal bij de Consumentenbond. Volgens Spierenburg is het erg moeilijk om je geld terug te krijgen wanneer je bent opgelicht via een nepwebwinkel. “Het eerste wat je moet doen wanneer je bent opgelicht, is aangifte doen bij de politie. Afhankelijk van het soort online oplichting kun je ook nog een melding maken bij je bank. Maar wanneer je bent opgelicht via een webwinkel heb je het geld vaak zelf overgemaakt. Een bank zal dan niks voor je kunnen betekenen.” Aangifte doen heeft in dit soort gevallen ook weinig zin volgens hem, want de politie kan de fake webwinkels moeilijk achterhalen. Ondanks dat het weinig zin heeft voor het slachtoffer zelf, is het toch belangrijk aangifte te doen zodat er een melding van wordt gemaakt, aldus Spierenburg.

Wees gewaarschuwd

“Vaak poppen nepwebwinkels zomaar op en zijn ze net zo snel weer verdwenen. Daardoor is een oplichter moeilijk op te sporen.” De preventieve boodschap die uitgaat over nepwebwinkels is daardoor heel erg belangrijk, volgens Spierenburg. “Er zijn allerlei waarschuwingssignalen als het gaat om nepwebwinkels. Denk aan ontbrekende contactgegevens, spelfouten op de site, extreem hoge kortingen, ontbrekende keurmerken en dergelijke zaken. Door goed op die signalen te letten, kun je het voorkomen om opgelicht te worden. Omdat het terugkrijgen van je geld na oplichting zo moeilijk is, is het extra belangrijk dat mensen worden gewaarschuwd voor de risico’s van online shoppen.”

‘Het geld was ik kwijt’

Ook Merel* werd slachtoffer van internetoplichting via een nep-webwinkel. Ze dacht limited edition Nikes besteld te hebben met flinke korting. “Achteraf gezien was het vrij naïef om te denken dat ik die schoenen zo goedkoop kon bestellen. Ik was zo enthousiast dat ik ze eindelijk gevonden had, dat ik niet goed heb gecheckt of het wel een betrouwbare site was. Uiteindelijk bleek dat dus absoluut niet het geval te zijn. Hier schaam ik me best wel voor, want ik ken de risico’s van online shoppen.” Merel maakte een bedrag van tweehonderd euro over naar de oplichter. Na een week of twee had ze nog steeds niks gehoord over de verzending van de schoenen. Toen ze contact probeerde te zoeken met het bedrijf kon ze alleen een formulier invullen met haar gegevens. “Ik kreeg ze op geen enkele manier te pakken. Ik meldde dit bij de politie en heb uiteindelijk aangifte gedaan. De site was toen al offline gehaald en het geld was ik kwijt.” Volgens Merel heeft aangifte doen weinig zin, maar is het wel belangrijk dat je het doet. “Hoe meer meldingen over online oplichting, hoe meer aandacht ervoor is.”

*De volledige naam is bekend bij de redactie.

Wil je meer informatie over het voorkomen van online oplichting? Bekijk dan voor verdere tips https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/nep-webwinkels