Voor 10.000 festivalliefhebbers in Nederland is het bijna zover: op 24 april organiseert Radio 538 een Oranjedag op het Chasséveld in Breda. De horecaondernemers in Breda zijn woedend, want zij blijven dicht.

Sterre Smit (19) uit Middelaar heeft zich al meteen ingeschreven om kans te maken op kaartjes voor het festival. Zij gaat normaal gesproken elk jaar naar 538 op Koningsdag. Zij begrijpt de kritiek van de horeca, maar dit speelde geen rol in haar beslissing om zich in te schrijven. ‘’Ik kan er niet veel aan veranderen. Als dit de maatschappij momenteel helpt en er hierdoor straks meer dingen kunnen, vind ik het alleen maar goed’’, vertelt Smit. 

Niet iedereen is enthousiast over dit initiatief. Zo ook Clarita van der Kuijl (21) uit Spijkenisse. Zij is verbijsterd dat zo’n groot evenement wordt georganiseerd, terwijl zoveel sectoren lijden aan de coronacrisis. ‘’Ik snap dat dit enorm frustrerend is voor de horeca. Gisteravond kregen zij alweer het nieuws dat zij dicht moeten blijven en dan horen ze dat zo’n festival wel wordt georganiseerd. Daarom ga ik uit principe niet, al mis ik festivals natuurlijk ook”, vertelt Van der Kuijl.

Dit festival wordt door Fieldlab Evenementen gebruikt als testevenement. Er wordt gekeken of de ervaringen uit voorgaande testevenementen ook toepasbaar zijn bij grotere aantallen deelnemers. Dit festival is tot nu toe het grootste testevenement dat wordt georganiseerd in Nederland. In onderstaand audio-item vertellen Johan de Vos, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland in Breda, en Bredase horecaondernemer Kristian van Eenennaam meer over de tegenvaller voor de horeca, nu dit evenement wel mag doorgaan.