De lockdown wordt verlengd en dus blijven sportscholen dicht. Sporten zorgt voor minder stress en een betere slaap. Bij jongvolwassenen is er nu juist een toename te zien van psychische klachten. Thuissporten kan een oplossing zijn, zoals yoga.

Het Trimbos-instituut publiceerde eind februari een onderzoek waaruit blijkt dat de psychische gesteldheid van voornamelijk 20 tot 35-jarigen achteruit gaat. De Hersenstichting meldt dat sporten een goed effect heeft op de mentale gezondheid. Al helemaal nu. Bijna de helft van de mensen sport minder sinds de tweede lockdown. Mensen moeten veelal thuis sporten, willen ze aan beweging komen.

Yoga Nidra
Sara van Woerden

Sara van Woerden plaatst op haar YouTube-kanaal genaamd Healing Creating verschillende video’s waarin ze yogaoefeningen uitlegt. Zo zijn op haar kanaal video’s te vinden van yogales voor beginners en ochtend yoga stretch, maar ook filmpjes waarin ze een specialere vorm van yoga uitoefent: Yoga Nidra. Dat is een soort slaapyoga waarbij je helemaal tot ontspanning komt. De hersengolven veranderen tijdens de yoga en leiden tot ontspanning.

Uit de sleur komen

Van Woerden denkt dat Yoga Nidra veel mensen in deze tijd kan helpen. Een sessie duurt meestal een uur en kan je uit je dagelijkse sleur halen. “Het is een soort meditatievorm waarbij ruimte wordt gemaakt voor innerlijke rust.” Veel mensen werken thuis en hebben constant een partner of andere huisgenoten in huis en er zijn ook mensen die hele dagen alleen thuis zitten. Van Woerden: “We leven in een soort snelkookpan. Veel mensen gaan er op mentaal en fysiek gebied achteruit. Ik denk daarom dat er behoefte is aan Yoga Nidra.”