De volgeboekte agenda van Primark zorgt ervoor dat de reserveringen worden verkocht via Marktplaats en Facebook. Retaildeskundigen Cor Molenaar en Ad van Beek geven aan dat deze gebeurtenis alleen maar positief is voor Primark.

Gisteren maakte RTL Nieuws bekend dat er via facebook en marktplaats toegangsbewijzen van Primark worden verkocht. De prijzen lopen op tot 25 euro per stuk. Een ho

screenshot Facebook Marieke Beekmans

op filialen zijn voor de aankomende weken helemaal volgeboekt. In de facebook groep ‘PRIMARK AFSPRAKEN’ -die sinds 2 april 2021 bestaat- bieden mensen hun reservering aan of ze vragen om te ruilen met anderen. Meestal zijn deze aanbiedingen gratis, maar sommige mensen vragen er geld voor.

Van Beek vergelijkt deze situatie met een kaartverkoop voor een festival: “Je kan het zien als Lowlands: ‘hey, heb jij kaarten kunnen bemachtigen voor Lowlands? Ja, ik heb echt superveel geluk. Oh ja joh? Wat cool!’ Iets onbereikbaar maken zorgt ervoor dat mensen het liever willen waardoor er dus ook meer klanten zullen komen.”

Molenaar beaamt dit: “Schaarste creëren zorgt ervoor dat mensen gretiger worden. Je ziet je vrienden en vriendinnen daar winkelen dus jij wilt dat ook. Als het vervolgens niet lukt om te reserveren, wordt die wil alleen maar groter.”

Handige marketing die Primark ‘zomaar’ overkomt zou je denken, maar Van Beek geeft aan dat er ook wat anders kan spelen: “Het publiek denkt dat dit komt vanuit de consument, maar dit kan allemaal bedacht of gepland zijn. Primark kan hier zelf ook achter zitten en nu zich onschuldig gedragen. Dat is de wereld waar we in leven en we zullen er nooit achterkomen.”

Primark was niet in staat om telefonisch antwoord te geven op de vragen, maar hebben schriftelijk gereageerd: “We zijn verheugd te zien dat onze klanten enthousiast zijn over winkelen op afspraak bij Primark, en we verwelkomen hen graag op de veiligst mogelijke manier in onze winkels. Het is ons alleen opgevallen dat mensen hun boekingen online verkopen. We keuren deze acties af en volgen de situatie nauwlettend en annuleren blokboekingen om dit te helpen voorkomen.”

Winkelen op afspraak pakt nu met de hoeveelheid animo positief uit voor Primark, Is dit dan misschien de toekomst van winkelen? “Ik pleit al jaren voor deze vorm van winkelen: betalen voor een toegang in de winkel. Zo geef je de consument een speciaal gevoel. Dan kan je klanten ‘verliezen’ op korte termijn, maar uiteindelijk komen die terug en haal jij daar winst uit”, aldus Verbeek.