De nieuwe game genaamd Say No! More (SN!M) is sinds 12 april op de markt. De titel zegt het al: het doel van het spel is je personage ‘nee’ te laten zeggen en voor zichzelf op laten komen in een status quo wereld waar iedereen een ondergeschikte rol heeft.

De game speelt zich af in een normale werkweek. Het hoofdpersonage gaat naar kantoor, gehoorzaamt de baas en kan alleen ja zeggen. Het is namelijk verboden om nee te zeggen, omdat de hoofdpersoon zich moet onderschikken aan anderen. Via een cassettebandje met het woord ‘no’ leert de hoofdpersoon om niet alle vragen met ja te beantwoorden. Dat levert extra superkrachten op en daarmee voltooit de speler de videogame. (zie trailer)

Originele gamesetting
“Het is een grappig spel met een experimenteel concept”, vindt gamejournalist Len Maessen, die onder meer schrijft voor NRC Handelsblad. Hoewel Maessen vindt dat SN!M een origineel spel is, ziet ze gelijkenissen met andere computerspellen. “Goat Simulator lijkt veel op dit nieuwe spel. Dat spel is namelijk ook erg absurd en humoristisch, omdat je een geit moet spelen.

Toch is het computerspel ook weer niet zo bijzonder. Dat heeft ermee te maken dat je het spel vrij snel uitspeelt en dat er maar één echt doel is in de game, namelijk met nee antwoorden”, vertelt Maessen na het bekijken van de trailer.

Gamer Ruben Vaatstra vindt het een bijzonder spel, maar tegelijkertijd ook raar, vanwege de gekke verhaallijn. Hij heeft voor aanvang van het interview het gehele spel uitgespeeld op zijn Nintendo Switch. Vanwege eventuele spoilers voor nieuwe spelers kan hij niks vertellen over de afloop. “Het verhaal is speciaal. Het zou zo een soort foute comedyfilm kunnen zijn omdat er enkele gekke aspecten in zitten. Er is een pratende deur, je moet uitjes bij je diner afwijzen en uiteindelijk moet je je broodtrommel terug zien te krijgen, je kunt nee zeggen op verschillende manieren, zoals erg rustig of schreeuwend. Het is al met al een unieke game met goede visuals en bijzondere humor”, zegt Vaatstra.

Hype of niet?
Als het aan de gamejournalist ligt, pakt vooral een bepaalde groep gamers dit spel op. “Het is iets voor de absurde gamer en de liefhebbers van alternatieve games. Maar of het ook een enorme hit gaat worden? Nee”, zegt Maessen. “Dit spel gaat op de lange termijn geen hype worden. Ik denk dat de lol van Say No! More over een paar weken alweer weg zal zijn. Of ik het spel ook zelf ga spelen? Waarom niet. Maar dan moet ik wel genoeg tijd hebben, en dat heb ik momenteel niet. Maar ik zet hem op mijn lijstje!”

Vaatstra: “Dit spel is niet voor de mainstream gamer, dus een langdurige hype verwacht ik niet. Maar het kan binnen een niche groep wel uitgroeien tot een populair spel. Ik ga Say No! More zo veel mogelijk promoten bij vrienden en andere gamers om het op deze manier positieve aandacht te geven. Ondanks dat ik de verhaallijn beter vind dan het spel zelf geef ik deze game een 7. Nooit eerder heb ik zoiets gezien, echt uniek”, zegt de gamer.

Trailer via Nintendo: