Hervorming voor rijlessen en rijexamens: dat is wat een speciale commissie oppert in een rapport dat woensdagmiddag werd overhandigd aan demissionair minister Van Nieuwenhuizen. Maar wat zijn de gevolgen voor de rijscholen en hun leerlingen?

De commissie, onder leiding van oud-SP-leider Emile Roemer, stelt na een onderzoek in opdracht van het ministerie grootschalige veranderingen voor. De sector kent volgens het rapport een lijst aan gebreken, waaronder fraude, agressie en laag slagingspercentage, die verholpen kunnen worden met een strengere inspectie en een nieuw systeem.

RIS-methode

In het plan, ‘Van rijles naar rijonderwijs’, gaat het vooral over een nieuwe methode van rijlessen: Rijopleiding in stappen (RIS). Dit houdt in dat je stapsgewijs leert en je instructeur nauwkeurig een lesplan bijhoudt, met meer tussentijdse toetsen om door te mogen gaan.

“De RIS-methode bestond al langer, maar daar zijn leerlingen vaak niet mee gemoeid. Mensen willen niet te veel geld uitgeven aan hun rijbewijs”, aldus Clementine Verhaar van Rijschool Dick Joosten. Het kwaliteitsprobleem ligt bij de leerling, zegt ze, die regelmatig te snel een examen aanvraagt, omdat hij niet meer geld aan lessen kwijt wil. “Ze zijn daar meestal nog niet klaar voor.”

Hogere kosten, hogere kwaliteit

Het conceptrapport lekte eerder al uit bij RTL Nieuws. De redactie stelde dat de verhoogde kwaliteitseisen zullen leiden tot een afname in rijscholen – en dus een stijging in de lesprijzen. Op dit moment betaal je zo’n 42 euro per uur en ben je 2500 euro kwijt voor een rijbewijs. Dat moet naar 60 euro per les, volgens commissie Roemer, anders komen de rijscholen niet uit de kosten.

Emile Roemer benadrukte later dat de totale kosten van het rijbewijs waarschijnlijk niet hoger komen te liggen, aangezien je met dit nieuwe systeem ook minder lessen nodig hebt. Kortom: de kwaliteit gaat omhoog, en daarmee ook de prijs, maar uiteindelijk ben je dus hetzelfde geld kwijt. 

De komst van een onafhankelijke inspectie voor rijlessen, vindt Verhaar een goed idee. “Er zijn inderdaad rotte appels, de scholen die het continue niet goed doen. Die moeten ze aanpakken. Maar de hervorming moet geen negatieve gevolgen hebben voor de verkeersscholen die het wél goed doen.”

Demissionair kabinet

Scholier Florence van der Kley wil binnenkort starten met lessen en heeft daar ook al een rijschool voor gevonden. Of ze het plan van de commissie een goed idee vindt? “Ja, een betere kwaliteit is zeker goed. Zolang het maar in verhouding blijft met de duur van het traject. Het is wel zuur als ik meer ga betalen maar er net zo lang over doe.”

Maar zorgen maken hoeft Van der Kley niet. Omdat het kabinet demissionair is, heeft het aangegeven pas in de volgende kabinetsperiode de besluiten eventueel door te voeren. CBR-directeur en oud-politicus Alexander Pechtold laat weten dat hij achter het plan staat: “Dat verdienen de rijscholenbranche én alle burgers van dit land.”