Vanaf 16 april sluit internationale streamingservice STARZPLAY zich aan bij collega Canal Digitaal. Canal Digitaal hoopt door deze samenwerking te kunnen concurreren met de steeds groeiende hoeveelheid streamingsdiensten. Door het grote aanbod aan merken wordt het voor klanten echter steeds aantrekkelijker om onderling hun accountgegevens te delen.

Voor 2019 had Netflix haast een alleenrecht op on-demand films en series, met alleen het kleinere Videoland als concurrentie. Toen eind 2019 Apple en Disney allebei hun eigen streamingdienst lanceerden, begon de bal te rollen: inmiddels zijn er tientallen bedrijven om uit te kiezen. Toch is onderlinge concurrentie niet zo’n groot probleem, stelt mediapsycholoog NIP Mischa Coster. “Al die diensten hebben contracten afgesloten met verschillende filmproducenten. In principe bieden ze dus allemaal vrij unieke content aan, al zal er vast wel overlap zijn”, vertelt Coster.

Accountsharing

“Het is niet per se zo dat je mediaconsumptie omhoog gaat als je meerdere streamingdiensten gebruikt”, legt Coster uit. “Je kijkt waarschijnlijk net zo veel films, alleen dan via verschillende platforms. Dat maakt voor die bedrijven zelf geen verschil: je betaalt immers per abonnement, niet per gebruik. De klant krijgt veel meer keuze, maar moet daar dan ook meerdere diensten voor afsluiten.” Om al die abonnementen te bekostigen vinden gebruikers vaak dezelfde oplossing: accountsharing. Steeds meer mensen delen hun accountgegevens met vrienden of familie, om zo de kosten van meerdere abonnementen te besparen. Zo blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise dat zeker 28 procent van Nederland één of meer streamingdiensten van zijn huisgenoten gebruikt.

Bedrijven proberen accountsharing tegen te gaan, maar door privacywetgeving is dat moeilijk te controleren. “Ik snap wel dat mensen hun account delen”, vertelt student Lucy Van Rijswijk. Zij deelt zelf haar account van zowel Disney+ als Netflix met vrienden en familie. “Ik kijk veel televisie, zeker drie uur per dag, maar daar wil ik niet tientallen abonnementen voor afsluiten. Wat ik hier niet kan kijken, kan ik vaak ergens online wel vinden.”

De abonnementenlijst van Bas Verweij is inmiddels wel flink gegroeid. “Netflix, Disney+, Kijk… Ik had eerst ook Videoland, maar die heb ik af laten lopen. Dat had iets te maken met een laag banksaldo”, lacht Bas verontschuldigend. “Ik betaal wel al mijn abonnementen zelf. Ik werk veel, dus dat is meestal niet zo’n probleem. Als ik een abonnement laat aflopen, doe ik dat vaak omdat er te weinig interessante titels opstaan voor dat maandelijkse bedrag.”