De prijzen van sportartikelen zoals yogamatjes, dumbbells (gewichten) en hometrainers stegen enorm in het begin van de coronacrisis. Het sluiten van de sportscholen zorgde ervoor dat mensen thuis gingen sporten; de vraag steeg en daarmee ook de prijzen. 

De marketing strateeg Paul Moers richt zich op het vormgeven van strategie in bedrijven. Volgens hem heeft de situatie met Primark een simpele verklaring: “Toen de sportscholen dichtgingen, dacht iedereen: ik ga nu zelf wel een loopband aanschaffen, alleen werd het ontzettend lastig om eraan te komen. Als er schaarste is, wordt daar misbruik van gemaakt en schieten de prijzen omhoog. Daar is goed gebruik van gemaakt door webshops.”

Tamara Vlootman, woordvoerder van Bol.com denkt hier hetzelfde over: “Wij hebben geen invloed op de prijzen van onze merken, maar prijsstijging, bij zowel onze partners als bij bol, heeft ongetwijfeld te maken met marktwerking.”

Verkoop toename

Bol zag tijdens de eerste lockdown een ‘enorme run’ op thuissportartikelen zoals dumbbels. Die werden volgens RTL Nieuws aan het begin van de coronacrisis ruim twintig keer meer verkocht dan een jaar daarvoor. Ook toen de sportscholen destijds weer open mochten bleef de vraag ruim vier keer zo hoog.

De prijzen

Hieronder staat een overzicht van drie producten en de prijzen van het afgelopen jaar. Bij alle drie is te zien dat in maart de prijs van het product een stuk hoger lag dan een paar maanden daarvoor. Dit valt samen met de sluiting van de sportscholen.

Soms worden de prijzen van producten omhoog gegooid om ze vervolgens met een ‘korting’ weer af te prijzen: “Consumenten worden continue in het ootje genomen. Hoe misleidend dat af en toe is, het is ons economisch systeem en daar moeten we mee leven”, aldus Moers