E-bikes, mountainbikes en racefietsen zijn bijna niet meer aan te slepen. Tijdens de coronacrisis is de populariteit van fietsen enorm toegenomen. Ook op onderdelen moeten fietswinkels lang wachten. Voor de fanatiekelingen die graag een fiets willen aanschaffen zorgt de populariteit voor lange wachttijden.

Paul van Raaij is eigenaar van fietsenwinkel Profile in Venray. Hij merkt dat de vraag naar fietsen enorm is toegenomen. ‘’Aan het begin van de crisis liep het heel hard, fietsen waren eigenlijk niet aan te slepen. En ik had de meeste fietsen al verkocht voordat ze überhaupt geleverd waren.’’ De schaarste van zowel fietsen als onderdelen is tijdens de crisis alleen nog maar meer toegenomen verklaart Van Raaij: ‘’We hebben niet alleen in Nederland meer fietsen verkocht, maar wereldwijd is de vraag ook enorm gestegen. Op dit moment krijgen we dagelijks nog steeds veel klanten, het probleem is dat heel veel producten nu gewoon niet geleverd worden, op sommige onderdelen wachten we nu al maanden.’’

Een half jaar wachten

In zijn winkel merkt Van Raaij dat elektrische fietsen erg populair zijn. ‘’Niet alleen de e-bikes maar ook elektrische mountainbikes worden nu veel verkocht. De wachtrijen voor de racefietsen worden nu ook heel lang. Mensen die nu een fatsoenlijke racefiets willen aanschaffen moeten soms wel een half jaar wachten. De verwachting is dat de vraag naar racefietsen ook nog eens toe gaat nemen richting de zomer, dus dan verwacht ik dat we veel mensen moeten teleurstellen.’’

Omzettoename

Met de toegenomen vraag naar fietsen zag Van Raaij ook zijn omzet toenemen. Hij verwacht wel dat het in de toekomst zal afnemen. ‘’In de afgelopen paar maanden hebben een heleboel mensen een goede fiets aangeschaft. Op een gegeven moment verwacht ik dus dat de vraag weer zal afnemen en dat er dan ook een dip zal ontstaan in de omzet. Maar dat is dan weer te compenseren met de omzetstijging die we de afgelopen periode hebben gezien.’’

Agenda’s vol met afspraken

Naast fietsenwinkels hebben ook fietsenmakers gemerkt dat er veel gefietst wordt tijdens de coronacrisis. Ruud van Mill werkt twee dagen in de week als fietsenmaker, zijn agenda staat voor de komende maand al helemaal volgeboekt. ‘’Ik heb eind vorig jaar besloten om in 2021 met een afsprakensysteem te gaan werken. Voorheen konden mensen namelijk gewoon binnenlopen maar daar werd het op een gegeven moment te druk voor. In december had ik al mijn agenda vol met afspraken staan tot aan eind februari. Ook nu staat mijn agenda nog vol met afspraken. Ik kan helaas ook niet iedereen helpen omdat ik ook voor sommige reparaties niet alle onderdelen heb.’’