Er komen steeds minder producten binnen bij de voedselbank. Dat komt doordat supermarktketens zich steeds meer bezighouden met het tegengaan van voedselverspilling. ‘’Voedselbank cliënten zullen er steeds meer onder gaan lijden als supermarkten deze lijn doortrekken’’

Paul van Berkel, bestuurslid Voedselverwerving Voedselbanken Nederland, verteld dat cliënten van de voedselbank nu al 10% minder producten meekrijgen naar huis. Dit komt onder andere doordat consumenten gevoeliger zijn geworden voor ‘dynamisch afprijzen’. ‘’Dynamisch afprijzen doen supermarkten al zo’n 20 jaar, maar consumenten zijn hier veel gevoeliger voor geworden in de afgelopen jaren.’’ 

Nikki Vermeer

Consumenten werken hier dus steeds vaker aan mee en zo blijft er automatisch minder over voor de voedselbanken. Van Berkel: ‘’Producten die wij vroeger makkelijk kregen, krijgen wij nu veel moeilijker en minder.’’

 

Nick Borgers, operatiemanager van Albert Heijn Nuenen, gokt dat er zo’n 25% minder voedsel vernietigd of gedoneerd wordt aan de voedselbank door het dynamische afprijzen. Hierdoor wordt er dus minder voedsel aan de voedselbank gedoneerd en verdient de Albert Heijn hier toch nog geld aan. 

Creatief denken

Volgens Van Berkel moeten ze bij de voedselbank creatief nadenken over hoe ze aan genoeg producten blijven komen. ‘’Aan de ene kant heb je een supermarkt die minder doneert, maar aan de andere kant heb je een producent die zegt we laten de lijn twee dagen doorlopen.’’ Hoe verder supermarkten zich dus zullen bevorderen in het tegengaan van voedselverspilling, hoe moeilijker de voedselbank het gaat krijgen en hoe creatiever zij moeten gaan denken om nog aan genoeg producten te komen.