Supermarktketens PLUS en Coop maakten maandagmiddag bekend te fuseren. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. C1000, Emté en Super de Boer zijn voorbeelden van bedrijven die overgenomen zijn door andere ketens. Volgens supermarktdeskundigen Hans van Tellingen en Erik Hemmes heeft het vooral te maken met een groeiende winst van Albert Heijn en Jumbo.

Coop en PLUS hebben gezamenlijk 10,5% marktaandeel. Dat betekent dat zij na Albert Heijn en Jumbo de grootste supermarkt an Nederland worden. Ondertussen gaan steeds meer supermarkten fuseren of verkopen ze het bedrijf aan een andere keten. Zo is dat bijvoorbeeld gegaan bij Deen, die hun vestigingen met name aan Albert Heijn verkocht.

Fuseren verstandig voor kleine supermarkten
“Kleine supermarkten krijgen het lastiger”, dat zegt Hans van Tellingen, retailonderzoeker bij Strabo. “Er wordt veel meer winst gemaakt door grote bedrijven dan door de kleine spelers. Dat komt omdat kleine supermarkten duurder moeten inkopen dan grotere. Daarom is het verstandig om te fuseren zodat ze gezamenlijk kunnen opboksen tegen de grote partijen.”

Volgens Erik Hemmes, die een eigen retail adviesbureau heeft, zien supermarktketens dat ze meer moeten samenwerken op het gebied van digitalisering en automatisering. Dat kan bijvoorbeeld met online bestellingen of gezamenlijke distributiecentra. “Zelfstandige ondernemingen zijn later met investeringen dan wanneer een groot bedrijf dat doet. Dat is zo bij normale winkels maar ook bij supermarkten. Zo heeft de Plus laatst een groot nieuw innovatief distributiecentrum gebouwd in Oss. Kleine ketens kunnen dat alleen lastig vormgeven.”

Fusies niet slecht voor concurrentie
De markt verandert altijd na een fusie, maar dat zorgt niet voor minder concurrentie. “Fuseren is niet slecht want het zorgt voor nieuwe initiatieven”, begint Van Tellingen. “Een voorbeeld van een initiatief is dat er ruimte is voor nieuwe ketens die zich weer kunnen onderscheiden op prijs of assortiment, zo zijn Aldi en Lidl ook ooit de markt binnengekomen.”

“Supermarkten gaan steeds meer op elkaar lijken”, beweert Van Tellingen. “De Lidl en de Albert Heijn verschilde een aantal jaar terug nog veel op gebied van prijsklasse maar tegenwoordig is het verschil kleiner. Ik verwacht dat Plus na deze fusie iets goedkoper wordt en dus richting de andere supermarkten trekt, al denk ik dat er nog genoeg ruimte is voor luxere supermarkten.”

Erik Hemmes ziet dit anders en kijkt vooral naar de details en niet zozeer naar de prijs. “Supermarkten lijken pas op elkaar als ze heel dicht bij elkaar zitten. Als je kijkt naar het assortiment, de acties en de mensen die er werken, verschillen ze compleet”, aldus Hemmes.

PLUS zal proberen Spar ook over te nemen
“In de toekomst zullen er meer kleine supermarkten met een klein marktaandeel fuseren”, zegt Hemmes. Zo zal de Spar bijvoorbeeld overgenomen kunnen worden. PLUS en Sligro hebben beide 45% van de aandelen in handen. “Sligro is een groothandel en heeft geen supermarkten dus is het aannemelijk dat PLUS Spar op termijn gaat overnemen”, verwacht Hemmes.