Afgelopen weekend werd er op het circuit van Zandvoort voor het eerst in 36 jaar weer een race in de koningsklasse van het racen gehouden: de Grand Prix van Nederland. Door een groot risico in de Arie Luyendijkbocht, is er een maatregel om inhalen moeilijker te maken kort voor de race ingevoerd.

Jochem Smit, 10/9/2021

Donderdag 2 september liet de race director van de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile), Michael Masi, weten dat de DRS zone die zou starten in de Arie Luyendijkbocht verkort zou worden tot net na de bocht. Dit is gedaan omdat het momenteel nog te gevaarlijk was om met zo’n hoge snelheid de bocht te nemen.

DRS te risicovol

“Er was nog te weinig ‘real life data’ verzameld om zeker te weten dat er geen ongelukken zouden gebeuren, wanneer de coureurs hun Drag Reduction System (DRS) aan zouden zetten in de zone waar dit eerst wel mogelijk zou mogen zijn” vertelt Kees Koning, Press Officer van Circuit Zandvoort. Het is al een hele tijd geleden dat er een GP is gehouden op Zandvoort, waardoor er te weinig data verzameld is om geen risico te lopen.

Wanneer de DRS geactiveerd wordt gaan er flappen open in de achterste spoiler waardoor een F1-wagen minder ‘downforce’ krijgt. Deze downforce zorgt ervoor dat de wagen beter blijft liggen op het wegdek en wanneer daar geen sprake meer van is, is het ook makkelijker voor een wagen om uit de bocht te vliegen. Rob van den Heijkant, Aerodynamica Specialist met een achtergrond in de formule 1, vertelt over de risico’s van DRS in de Arie Luyendijkbocht. “Wanneer je zo vroeg in een kombocht, een bocht met een zeer extreme verkanting, al de DRS opengooit, is de kans op een ongeluk erg groot”.

Geen verschil

Er kwamen gemixte reacties op het verkorten van de DRS-zone. Zo heeft Toto Wolff, teambaas van Mercedes, in een interview met motorsport.com laten weten het jammer te vinden dat het Drag Reduction System nog niet mogelijk was in de bocht. Een groot verschil in de uitslag zou het niet hebben gehad volgens Rob van den Heijkant. “Er was een te groot tijdsverschil tussen Verstappen en Hamilton. Lewis is geen enkele keer in de buurt gekomen van Max waar het mogelijk was om zijn DRS aan te zetten, dus een verlengde zone zou geen verschil hebben gemaakt”. Van den Heijkant vertelt dat hij te weinig op de middenmoot gelet heeft om te zeggen of het daar een verschil gemaakt zou hebben.

Dutch GP 2022

Na de race kwam er wel begrip vanuit Wolff omdat onnodig gevaar lopen natuurlijk geen optie was, maar de hoop op een verlengde DRS-zone tijdens de Dutch GP 2022 is er zeker. Van den Heijkant begrijpt het verlangen naar een langere DRS-zone omdat inhalen op zichzelf al een lastig karwei is op Zandvoort.

Het verlangen van velen is beantwoordt: directielid van de FOM, Ross Brawn, heeft na de race laten weten dat er geen problemen zijn opgevallen in de verzamelde data en dat, vooralsnog, de DRS-zone volgend jaar al in de bocht zal beginnen.