World Animal Protection heeft bekend gemaakt dat ze een protestactie tegen Jumbo Supermarkten op touw hebben gezet. De Brabantse supermarktketen stunt namelijk anno 2021 nog steeds met hoge kortingen voor dierentuinen, met in het bijzonder het Dolfinarium.

In de strijd tegen dierenleed is World Animal Protection (WAP) begin deze week de strijd aan gegaan met Jumbo Supermarkten. Bij de Dagje Uit actie van de keten worden namelijk nog steeds kaartjes met 61 procent korting aangeboden voor onder andere het Dolfinarium in Harderwijk. “Door een oproep te doen aan alle Nederlanders om de Jumbo te mailen, hopen we ze vriendelijk de goede kant op te sturen”, aldus Sanne Kuijpers, campagnemanager bij WAP. Kuijpers vertelt tegenover De Nieuwsredactie dat er ook al meerdere malen contact is geweest tussen beide partijen. “Er wordt gezegd dat de Jumbo na dit jaar haar beleid gaat herzien, hopelijk gaat dit er voor zorgen dat het Dolfinarium niet meer wordt aangeboden.”

Natuurlijke omgeving
Op de website van Dagje Uit ben je binnen een paar clicks op de promotiepagina van het Dolfinarium. Met quotes als ‘samen beschermen we de oceaan’, wordt de lezer enthousiast gemaakt voor ‘dolfijnen en hun soortgenoten in de natuur’. Echter draagt het Dolfinarium volgens Kuijpers niets bij aan het beschermen van de dieren in de natuur. “Over verzorging zal je ons nooit iets horen zeggen, de dieren in het Dolfinarium worden zonder twijfel uitstekend verzorgd. Maar het beschermen van de diersoorten is niet iets waar ze een verschil in maken. Alle dieren die in deze dolfinaria leven worden niet met uitsterven bedreigd op dit moment.”

Het Dolfinarium zet dan ook geen dieren uit in het wild. Alle 56 zoogdieren die in het park leven zijn in gevangenschap geboren en zullen daar ook sterven. “Alle dolfijnen zijn het resultaat van een groot Europees fokprogramma, dat puur dient voor de bevoorrading van dolfinaria in Europa. Die programma’s liggen nu stil, omdat er voldoende dolfijnen zijn. Maar er is bevestigd dat als er weer dolfijnen nodig zijn in het park, dat er gewoon weer gefokt zal worden”, aldus Kuijpers.


De huidige actie van WAP beperkt zich niet alleen tot het aanmoedigen van mensen om de Jumbo te mailen. De organisatie is ook actief in gesprek met de kaartverkopers, de parken en de overheid om aandacht te krijgen voor het leed dat dieren ondervinden wanneer zij in gevangenschap leven. Kuijpers: “Ik zou de directeur van Jumbo graag willen vragen wat voor hem het verschil is tussen dolfinaria en wilde dieren in het circus, want die verschillen zijn er niet.” In het circus zijn de wilde dieren ondertussen verboden, maar dieren ter vermaak in dolfinaria en dierentuinen zijn nog steeds toegestaan. “De dolfijnen in het Dolfinarium leven voor het plezier van de bezoeker, om trucjes te doen. Dat is voor mij hetzelfde als een circus, maar dan zonder een brandende hoepel.”

Goede voorbeeld
Onder andere de ANWB, HEMA en Lidl hebben al het goede voorbeeld gegeven door geen acties meer te doen met het Dolfinarium. Echter bieden Vakantieveilingen en de NS dergelijke acties nog wel aan. Jumbo Supermarkten zelf heeft niet gereageerd op de vraag van De Nieuwsredactie om een reactie te geven op de huidige situatie.