De museumsector heeft een flinke dreun gehad omdat het door corona een half jaar dicht moest. Naar schatting van de Museumvereniging gaat het aantal museumbezoeken met 70,6% dalen ten opzichte van 2019. Het Stedelijk Museum in Breda is naar andere mogelijkheden gaan kijken om meer bezoekers te trekken.

De museumsector heeft een flinke klap gehad nadat de wereld in 2020 werd getroffen door het coronavirus. “We zijn een half jaar dicht geweest. Dat drukt natuurlijk ontzettend op de cijfers,” vertelt Cathelijne Huijs, Hoofd Marketing en Communicatie van het Stedelijk Museum in Breda. Ze zijn in Breda bezig om de focus te leggen op een landelijke tentoonstelling. “We willen met het landelijke belang van deze modetentoonstelling meer bezoekers trekken. Met alleen regionale thema’s trek je vooral mensen uit de buurt aan,” vertelt Huijs.

Hoewel de musea haar deuren alweer even open hebben is de schade van de coronacrisis nog goed merkbaar. De reisbereidheid van bezoekers is flink afgenomen. “Je ziet aan de postcodegebieden dat mensen liever dichtbij hun huis activiteiten opzoeken,” vertelt Huijs. “Het is écht kijken naar andere opties zoals het houden van concertjes en events, maar het blijft lastig met alle maatregelen.”