De 23e editie van het filmfestival Film by the Sea introduceert een nieuw element: een vijfdaagse workshop scenarioschrijven. Hiermee wil de organisatie een grotere rol spelen in de ontwikkeling van jong talent, zowel in Zeeland als daarbuiten.

Het initiatief van festivaldirecteur Jan Doens is in samenwerking met onder anderen ScriptAcademy Amsterdam. Claudia Polverosi, Office Manager Film by the Sea: “Een goede film begint met een goed scenario. De scenarioworkshop is een nieuw project voor jonge schrijvers, waarbij diversiteit en inclusie een belangrijke rol spelen.” De workshop werd op maandag afgetrapt met een hoorcollege van de regisseur Martin Koolhoven (Oorlogswinter, Brimstone) en Job ter Burg, de editor van veel van Koolhoven zijn producties.

Film versus serie

Polverosi zegt dat Nederlandse films en series veel potentie en vaak ook (inter)nationaal succes hebben. De plank wordt echter soms nog misgeslagen en er bestaan ‘vooroordelen jegens nationale films’. Het te winnen terrein ligt volgens haar bij het scenarioschrijven: “Op het gebied van series ligt de lat hoger. Het wordt tijd dat film de achterstand inhaalt. Deze workshop wil daar een bijdrage aan leveren.” 

De editor nuanceert dit verschil: “Ik zie ook vaak series waarvan hele afleveringen weg kunnen worden gelaten als we het over filmscripts hebben.” Hij vindt wel dat de lat van series in de afgelopen twintig jaar hoger is komen te liggen. Dit komt volgens hem door de verhuizing van ‘de middenfilm’ (geen blockbusters, maar ook geen kleine budgetten), naar betaalservices op tv. “De producties achter deze betaalservices hebben veel succes. Dit zorgt ervoor dat de investeringen makkelijker worden terugverdient. Dit verhoogt uiteraard ook de kwaliteit van het script en de productie.”

Creatieve boel

Zowel Sarieke Hoeksma van de ScriptAcademy als Ter Burg benoemen het belang van inspirerende platforms in verschillende regio’s. “Het is voor een land en een cultuur heel belangrijk om hierin te investeren. Omdat dit nu op een filmfestival plaatsvindt, wordt het publiek er ook nog bij betrokken. Zij zien nu het belang van een scenario”, aldus Ter Burg.

Volgens hem zijn er vooral plekken nodig waar mensen uitgenodigd en uitgedaagd worden om dingen te creëren: “Zo vinden wij talenten en geven we ze de ruimte om zich daadwerkelijk te ontwikkelen door bij elkaar aan te sluiten. Ik hoop vooral dat jongeren zich bewust worden van hoe je iets visueel neerzet. Dat is wat film maakt: je vertelt dingen met beeld en geluid die je eigenlijk op geen enkele andere manier, met zoveel emotie, kunt neerzetten.” Hoeksma voegt toe dat de invloeden van verschillende denkwijzen, culturen en achtergronden zorgen voor een inspirerende leeromgeving en een kwalitatief hoog filmscript. 

Ervaringen van deelnemers

Ter Burg is van mening dat mensen die in een gelijksoortig moment van hun ontwikkeling zitten, meer leren van elkaar dan van menig docent.
Anniek en Kim, twee van de totaal tien deelnemers, kunnen hierover meepraten. Zij studeren allebei niet aan de filmacademie, maar komen via deze weg toch in contact met de schrijverswereld. Anniek (19): “Iedereen heeft weer een andere kijk op zaken

, sommige mensen hebben veel ervaring en daar kun je veel van leren. Dat neem ik mee in mijn eigen scripts.” Kim (17): “Ik zie voor het eerst dat mensen die dit vak willen uitoefenen er zeker wel zijn, dat is heel fijn. Hier kunnen we het gesprek met elkaar aangaan.”

Op vrijdag 17 september zullen de uitgewerkte scenario’s uitgespeeld worden door acteurs in het ‘Schrijfpaleis’. Dit is ook voor publiek toegankelijk.