Door: Luuk van Gorp en Eva Scheffer           22 september 2021

Het personeel van NS en NS International staakt omdat hogere lonen uitblijven terwijl het spoornet wordt uitgebreid. Er wordt 24 uur lang gestaakt op het traject van Intercity Brussel, de lijn van Amsterdam-Brussel en vanuit de servicepunten. Het personeel heeft geen keuze, omdat medewerkers van andere spoorwegen zoals Thalys en Eurostar wél hogere lonen krijgen, aldus vakbond FNV (Federatie Nederlandse Vakbeweging), dat de staking mede organiseert.

De reden dat het spoornet wordt uitgebreid, is dat er wegens het Klimaatakkoord minder stikstof uitgestoten mag worden. Treinen stoten minder stikstof uit dan een vliegtuig, en kunnen vaak meer personen vervoeren. Daarom worden er nieuwe trajecten uiteen gezet, en worden er meer ritten gepland op het internationale spoor. NS International deed een aanbod voor een beter salaris in een nieuw CAO, maar dit vinden de vakbonden veel te weinig. Reden dus voor de vakbonden FNV en VVMC (Vakbeweging voor Machinisten en Conducteurs) om het personeel niet te laten werken.

Namens De Nieuwsredactie waren wij ter plekke aanwezig om verslag te doen van de staking. Bekijk het verslag hieronder.

Volgens NS-woordvoerster Anita Middelkoop valt de verslechtering van de service mee, luister hieronder wat zij nog meer te zeggen heeft.


Staken

“Staken is natuurlijk een laatste redmiddel, dit doen wij liever niet. De NS deed een nieuw bod, maar dat was bijna een belediging. Het kwam niet in de buurt van onze eisen, maar voor de NS was het een finaal bod. Hierom hebben we besloten het werk neer te leggen, ondanks dat we dit vervelend vinden voor onze reizigers. Zij verdienen deze staking niet. Wij hopen dat de NS zich snel aanpast op onze eisen, en dat nieuwe stakingen uitblijven”, aldus Petra de Beij, woordvoerder van vakbond VVMC.

Met name de medewerkers van NS Internationaal vinden de salarisstijging te laag. De NS blijft staan bij het eerdere bod dat zij hebben gedaan. Volgens Middelkoop, gaat het alsnog om een goede stijging van het salaris. Luister hieronder verder.

Ook Freek Bos, directeur van reizigersvereniging Rover baalt van de staking: “Stakingen zijn in mijn ogen nooit de oplossing. Wij willen dat reizigers zorgeloos kunnen reizen, Hoewel de staking vanuit het perspectief van het personeel van de NS wel te begrijpen valt. Wat de gevolgen voor onze reizigers zijn, hebben we nog niet in kaart kunnen brengen. Er zijn nog geen klachten over binnengekomen. Wij gaan er dan ook van uit dat de NS goede afspraken gemaakt heeft met deze reizigers omtrent hun reis richting Brussel.”

Of de NS de stakers tegemoet wil komen is niet duidelijk. Wel geeft Middelkoop aan dat de NS niet blij is met de staking. Luister hier naar wat zij te zeggen heeft.


Stijging lonen
In de grafiek valt te zien dat de lonen van het NS-personeel sinds 2018 flink minder stijgen. De NS had eerder een bod gedaan voor het cao, maar deze onderhandelingen waren onderbroken door de coronapandemie. Na de hervatting van de onderhandelingen besloot de NS dit bod te blijven aanhouden, ondanks de grote verliezen die het bedrijf leed. Ondanks dat de lonen wel blijven stijgen, is dit dus niet voldoende volgens de medewerkers van de servicepunten en NS Internationaal.

Y as = stijging in euro’s Luuk van Gorp