Peakz Padel, de grootste commerciële aanbieder van padelbanen in Nederland, heeft enkele miljoenen euro’s opgehaald om in nieuwe locaties te investeren. Padel is de snelst groeiende sport ter wereld en in Nederland zet de sport ook stevig voet aan de grond. Het aantal banen is de afgelopen vier jaar meer dan verviervoudigd. Maar is padel een blijvertje en hoe zit het tussen de commerciële padelcentra en de tennisclubs die ook padel aanbieden?

Door: Fabrice Leclaire & Denise Nuij

De padelbanen schieten inmiddels als paddenstoelen uit de grond. Bij tennisclubs maken steeds meer tennisvelden plaats voor padelbanen en de commerciële padelcentra zijn al bijna in iedere grote stad te vinden.

Oud-proftennisser John van Lottum is een van de eerste grote investeerders die padel naar Nederland haalde. Hij staat aan het roer van Plaza Padel, de op een na grootste aanbieder van commerciële padelcentra in Nederland. ‘’Padel is de makkelijkste racketsport om te leren en dat is een van de factoren voor het grote succes van padel’’, laat van Lottum weten.

In onderstaande infographic laten wij de explosieve groei van padel in Nederland zien. Ook is hier de groei ten opzichte van tennis te zien.

Pay and play

Alle commerciële padelclubs maken gebruik van het pay and play systeem, dat betekent dat je naast de baanhuur aan geen enkele andere kosten vast zit. Van Lottum: ‘’De mensen willen zelf de controle hebben over wanneer ze wat willen doen, kijk maar naar de Netflixen van deze wereld’’. Over het gebruik van abonnementen is Van Lottum duidelijk: “Abonnementen zijn voor ons als platform niet rendabel.” Verder laat de investeerder weten dat er in alle grote exploitaties amper abonnementen terug komen.

Wel is er volgens hem sprake van klanten die telkens op vaste tijden en momenten komen spelen. In vaste contractanen ziet hij toekomst: “Dat is financieel natuurlijk enorm interessant.” Tennisclubs blijven vooralsnog gebruik maken van de ‘traditionele’ abonnementen en zien hun heil nog niet in pay and play aangezien zij minder financiële doeleinden hebben.

Padel wordt bij tennisclubs warm ontvangen en steeds meer clubs offeren tennisbanen op voor padelbanen. Volgens de oud-tennisprof is dit een goede ontwikkeling, want hoe meer mensen padel spelen, hoe groter de markt voor hun wordt. Jan Goossens is de voorzitter van de padelcommissie bij LTV Best, hij vertelt in de volgende video wat de komst van padelbanen heeft betekent voor zijn tennisclub.

Business to business

Plaza Padel richt zich op de doelgroep van 18 tot 25 jarigen, volgens Van Lottum is dit in omringende landen de grootste doelgroep. Zowel Plaza Padel als Peakz Padel geven aan dat ze meer willen zijn dan alleen een padelcentrum. ‘’De horeca heeft een van de belangrijkste rollen in ons padelcentrum’’. Sofie de Haas, uitbaatster van Peakz Padel Oisterwijk en Eindhoven, ziet dit ook zo voor zich. ‘’Wij willen naast een sportcentrum ook een sociale ontmoetingsplek zijn’’. De Haas is ervan overtuigt dat de sport in populariteit door blijft groeien: “Je ziet dat er op heel veel plekken padelbanen bijkomen en er zijn nog steeds mensen die nog niet over padel gehoord hebben. Die mensen zou je dan ook nog kunnen bereiken aangezien het een toegankelijke sport is voor iedereen.” Padel is dan ook volgens haar geen hype maar echt een blijvertje.

Niet meer weg te denken uit Nederland

Padel is de snelst groeiende sport in zowel Nederland als in de wereld. ‘’De CEO van een beursgenoteerd bedrijf speelt tegen de vuilnisman’’. Alle drie de sprekers zijn het dan ook met elkaar eens, padel is niet meer weg te denken uit Nederland en zal de sportmarkt nog verder gaan veroveren.