De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een boete van maar liefst 39 miljoen euro aan Samsung uitgedeeld. Dit is een van de hoogst gegeven boetes door de ACM ooit. Samsung kreeg de boete omdat ze tussen 2013 en 2018 de prijzen van Samsung tv’s die online werden verkocht hebben opgedreven.

Saskia Speelman van het ACM laat weten dat wat Samsung deed echt niet door de beugel kan. ‘’De prijzen van televisies dalen heel erg snel, wat komt door de concurrentie onder grote retailers. Om de winstmarges zo hoog mogelijk te houden is het bedrijf de online prijzen gaan monitoren, en dit mag volgens het ACM ook. Maar het elektronicaconcern is bij te lage online prijzen retailers niet geheel vrijblijvend op gaan bellen om de prijs te verhogen. En dit mag natuurlijk niet’’.

Signaal naar de retail

Zeven retailers die hun prijzen op ‘advies’ van Samsung aanpasten hebben geen boete van het ACM gekregen. ‘’Dit is een signaal naar retailers; denk erom je mag geen kartel vormen’’, laat Speelman weten. ”Samsung is hier echt de regisseur van het misdrijf en daarom ook de grootste schuldige”.

Eerlijke markt

De Consumentenbond staat achter de boete van het ACM. Volgens woordvoerder Gerard Spierenburg helpt deze boete om een eerlijke markt te creëren. “Ze zullen zich in het vervolg wel achter de oren krabben voordat ze met deze ideeën komen’’.

Reactie Samsung 

Samsung liet in een schriftelijke reactie weten teleurgesteld te zijn over het besluit van de ACM en dit aan te vechten door het zetten van juridische stappen.