Jongeren voelen zich niet aangesproken door de Stoptobercampagne. Elke dag beginnen gemiddeld 75 jongeren onder de 18 jaar met vast roken. Dit meldt het Ministerie van Volksgezondheid. Campagnes als Stoptober lijken dit niet te kunnen voorkomen. “In Nederland hebben we niet echt een antirookcampagne gericht op jongeren, dus we hebben er ook geen ervaring mee”, vertelt Patricia van Rossum, woordvoerster van Gezondheidsfondsen voor Rookvrij.  

De rookvrije maand lijkt zich vooral te richten op volwassenen. Er worden cursussen gegeven aan bedrijven, er is een Stoptoberhuis in Vinkeveen en er zijn Stoptoberapps. “Iedereen die begint met roken is er één teveel. Onze ambitie is om kinderen rookvrij op te laten groeien”, vertelt Patricia Van Rossum. “Maar dat begint bij de volwassenen.” Stoptober is een initiatief vanuit onder andere Gezondheidsfondsen voor Rookvrij.  

 


Stoptober is een jaarlijkse, van oorsprong Britse campagne. De actie wordt ook in Nederland gehouden om ervoor te zorgen dat mensen 28 dagen niet roken. De bedoeling is dat de deelnemers na de maand helemaal stoppen met roken.  

Bron: Stoptober.nl  

Afgelopen tijd zijn er wat veranderingen doorgevoerd. Zo verkoopt supermarktketen Lidl sinds vandaag geen sigaretten meer, worden steeds meer plekken rookvrij, wordt er gestreden voor een accijnsverhoging op tabak en zijn er allerlei antirookcampagnes als Stoptober. 


Campagnes 

‘Uit onderzoek blijkt dat hoe jonger men begint met roken, hoe groter de kans op verslaving is. En hoe moeilijker het is om te stoppen met roken’, meldt het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op hen site. Waarom is deze grote antirookcampagne dan niet gericht specifiek op jongeren? In Nederland hebben we niet echt ani-rookcampagnes gericht op jongeren. Dus we hebben er geen ervaring mee”, vertelt Van Rossum. “Maar het Trimbos-instituut komt dit najaar met een campagne gericht op jongeren.”

Toch denkt Manolis Bliek, 18-jarige roker, dat dit niet zal helpen. “Wij jongeren beïnvloeden zo sterk, daar kan geen campagne tegen op. Als er op het schoolplein sigaretjes aangeboden worden, dan worden die ook aangenomen. Of iemand wil stoppen of niet”, dit blijkt ook uit een onderzoek van Zeena Harakeh (onderzoekster). Zij is van mening dat voor jongeren ‘zien roken doet roken’ geldt.  

Accijns 

Manolis is van mening dat een accijnsverhoging wel zou helpen. “Stel je voor, een pakje sigaretten wordt 10 euro. Jeugd onder de 18 moet dan twee á drie uur werken voor één pakje peuken. Ze zullen dan hun geld liever willen sparen.” Student Noortje Luitwieler (21) is het met Manolis eens. “Ik ben aan sigaretten te veel geld kwijt. Hierdoor vind ik roken eigenlijk niet zo lekker meer.” Gezondheidsfondsen voor Rookvrij hoopt dat de combinatie van alle nieuwe doorgevoerde veranderingen het verschil voor jongeren zal maken.