Ronddobberen in water van vijf graden: voor de meeste mensen klinkt dit niet verleidelijk. Toch wint de sport ijszwemmen de laatste jaren aan populariteit. Met het trainen voor deze sport kun je het beste in het najaar beginnen, nu dus. ‘’Eerst voelt het alsof er duizend speldenprikjes op je komen, daarna krijg je een soort warme gloed over je lijf’’, vertelt ijszwemsterElfferich.

EskilElfferichis ijszwemster en penningmeester van de IISA Nederland (International IceSwimmingAssociation).  Vijf jaar geleden kwam ze aanraking met ijszwemmen omdat haar zoon Sven de sport beoefende. Hij behaalde in 2018 het wereldrecord op de 1000 meter (11.55 min). ‘’Dat was heel bijzonder’’, vertelt Eskil. ‘’Hij werkte er al het hele seizoen naar toe, alle keren ervoor was het niet gelukt, maar nu viel alles op zijn plek en lukte het.’’

Trainen

‘’Als je wilt starten met ijszwemmen kun je het beste beginnen in het najaar. Zo kun je met de temperatuur van het water mee omlaag gaan ‘’, legt Eskil uit. Volgens de ijszwemster kun je het beste aan het begin van de herfst het water in gaan, om te ervaren wat het koude water doet met je lijf.

Eskil schat dat het water nu tussen de 12 en 16 graden is. Best koud, maar met een beetje doorzettingsvermogen prima te doen, volgens haar. Het is vooral een mentaal spelletje:‘’Het moment dat jij je tenen in het water steekt, zegt je hele lijf ‘niet doen’, dat is ook zo bij een ervaren ijszwemmer. Je zult dus mentaal dat lijf moeten overrulen om er toch in te gaan.’’
Daarnaast is het belangrijk dat je niet springt, dan is de klap te groot. Je kunt het beste langzaam het water in lopen.  Bij de ijszwembond wordt pas van ijszwemmen gesproken als de temperatuur onder de vijf graden is. Bij de wedstrijden is het niet toegestaan om in een wetsuit te zwemmen en de zwemmers mogen niet meer dan één badmuts dragen. De officiële afstanden van het ijszwemmen zijn 50, 100, 200, 500 en 1000 meter.

Ademhaling

Als je net in het water ligt is het belangrijk om eerst rustig te ademen. Eskil: ‘’Ik heb daar geen speciale methode voor zoals bijvoorbeeld Wim Hof.” Deze ‘ijszwemgoeroe’ heeft diverse kouderecords op zijn naam staan en ontwikkelde een methode waardoor mensen beter bestand zouden zijn tegen kou.Als ik maar rustig uitadem en niet dat hijgerige heb.” Als je ademhaling op orde is kan je gaan zwemmen. Na een tijdje voel je dat de verkoeling optreedt, dat voel je in je handen en voeten. Op een gegeven moment leer je van jezelf wat voor jou het signaal is dat je eruit moet gaan.

Gevaren 

‘’Het is een extreme sport, waarbij je de veiligheidsmaatregelen goed in acht moet nemen. Je moet er niet te lichtzinnig over denken’’, waarschuwt Eskil.Het is belangrijk om met een boei te zwemmen, dan ben je altijd zicht- en vindbaar. Daarnaast moet je nooit alleen gaan ijszwemmen. Er moet altijd iemand op de kant staan die je in de gaten houdt. Ook is de voorbereiding heel belangrijk. ‘’Leg je kleding en handdoek alvast klaar in de volgorde waarin je je aankleedt’’, tipt Eskil.