Amsterdam – In het Fashion for Good museum vond afgelopen donderdag een kledingruil plaats. ‘’Het concept is bedacht om een stukje bewustwording te creëren over duurzaam omgaan met je kleding’’, legt hoofd marketing en communicatie Anne-Ro Klevant Groen uit. Het initiatief, genaamd Fashion for Good Clothes Swap, is bedacht om mensen op een leuke manier verduurzaming van kleding te laten zien.
‘’Het was leuk, maar ik vind dit te competitief. Ik ga liever naar een tweedehandswinkel’’, vertelt Josefien Feij aan haar vriendin Amber van den Boomgaard. ‘’Ja inderdaad, je merkt wel dat je snel moet zijn als je leuke items wilt scoren’’, zegt Amber. Het gaat er vlug aan toe in de kledinghal. Tientallen meiden zijn druk aan het speuren voor de perfecte items. Het ene jasje na het andere wordt uit het rek gegrepen. Langs de muren van de hal staan rijen met kledingrekken opgesteld. Zo hangt er rechts een hele rij met denimbroeken en aan de andere kant van de zaal een rij met jassen van verschillende stoffen. In het midden van de zaal staat een plateau waar onder andere schoenen, tassen en sjaaltjes geëtaleerd op worden. Normaal wordt deze ruimte van het museum gebruikt om duurzame kleding te showen, maar voor vandaag is hij helemaal omgebouwd tot shoppinghall.
Het museum
Fashion for Good is opgericht om de verschillende kanten van de mode-industrie te laten zien. Zo laten ze zien waar kleding vandaan komt. Ook is het een interactief museum. Zo krijgen alle bezoekers bij binnenkomst een armband mee. Met de armband kan er door het museum heen scannen. Bij elke scan verschijnt er een actie of tip om duurzamer om te gaan met kleding. Aan het eind kunnen bezoekers bij een scherm hun armband scannen. Hierop verschijnen alle gescande acties en tips. Vervolgens kunnen ze een lijstje samenstellen van de acties of tips die zij mee naar huis willen nemen.
Het gebouw is opgedeeld in het verleden, heden en de toekomst. De kelder staat in het teken van het verleden, het heden krijgt aandacht op de begaande grond en de toekomst krijgt een verdieping hoger de ruimte. Hoofd marketing en communicatie Anne-Ro Klevant Groen: ‘’In het verleden blikken we terug op de waarde van kleding die door de jaren heen veranderd is. Ook laten we de stappen zien die kleding nodig heeft tot het bij jou is. Zo raken bijvoorbeeld honderd handen jouw kleding aan voordat het in je kast hangt.’’ Op de begaande grond worden duurzame merken gepresenteerd van nu. ‘’Deze jas heeft bijvoorbeeld zijn kleur te danken aan rode bietjes en is opgevuld met droogbloemen’’, vertelt Klevant Groen. Op de verdieping van de toekomst krijgen innovatieve ontwikkelingen rondom de industrie de aandacht. Zo is er bijvoorbeeld appeltjesleer en biologische afbreekbare glitter ontwikkeld. Het museum hoopt zo bezoekers bewuster te maken over het verduurzamen van kleding, maar naast het museum willen ze meer mensen bereiken.
Ruilen in plaats van kopen
Daarom organiseert het museum verschillende evenement om de boodschap op een praktische en leuke manier over te brengen. Het idee van de kledingwissel kwam voort uit de scanarmband. Een van de acties is om niks nieuws te kopen. ‘’Toch is het weleens leuk om nieuwe kleding te hebben’’, legt Klevant Groen uit ‘’daarom hebben we gekeken hoe we nieuwe kleding en duurzaamheid konden combineren. Uiteindelijk hebben we dat gedaan met dit initiatief.’’ Volgens Klevant Groen is de kledingruil veruit het populairst. Het idee is dus om eigen kleding in te leveren en daar tweedehandskleding nieuw voor terug te krijgen. In plaats van kleding te kopen en weggooien, wordt de kleding geruild. Voor deelnemer Klaartje Muller was het nog niet zo makkelijk. ‘’Sommige kleding lag al lang in mijn kast en heb ik met pijn in mijn hart nu weg gedaan. Maar als je het hier achterlaat, is het voor een goede reden.’’
Puntensysteem
Deelnemers konden van tevoren hun kleding inleveren bij het museum. Elke kledingstuk werd op basis van prijs en kwaliteit in een categorie ingedeeld. Elke categorie, ook wel token genoemd, heeft een eigen kleur en puntenwaarde. De gele token staat voor één punt en geldt voor fast fashion, zoals een H&M-trui. De rode token staat voor twee punten en geldt voor iets duurdere kleding. Tenslotte, de blauwe token die drie punten waard is en geldig is voor dure kleding. Voor de ingeleverde kleding kregen bezoekers het aantal tokens terug dat hun kleding waard was. Deze konden zij tijdens de swap weer ‘uitgeven’. ‘’Op die manier proberen we mensen bewuster te maken over ‘wat koop je?’ en ‘wat is de waarde van je item?’’, vertelt Klevant Groen. ‘’Als jij bijvoorbeeld een Dior jas inlevert, wil je daar geen H&M-trui voor terug.’’
Zoeken, passen en kopen
Rond half zes zijn de meeste mensen aanwezig. Zowel mannen als vrouwen zijn opzoek naar kleren. Er hangt een gedreven sfeer, want van ieder item is er natuurlijk maar één. ‘’Dit is echt wat voor jou!’’, roept een vriendin door de zaal ‘’Dit moet je echt even passen’’. Die mogelijkheid is er, want links in de zaal is er met opgestapelde blokken een vierkant stuk afgezet waar er gepast kan worden. Het doel was natuurlijk om bewustzijn te creëren over het verduurzamen van kleding en veel deelnemers waren daar al mee bezig. ‘’Ik shop alleen maar tweedehands en koop bijna nooit iets nieuws uit de winkel’’, vertelt Josefien Feij. Deelnemer Renee Pruimen is juist aan het denken gezet door het evenement. ‘’Het is echt heel erg leuk ingedeeld. Er waren veel verschillende soorten kleding, van winterjassen tot zomerjurken. Ik had het niet gedacht, maar ik heb toch twee truitjes kunnen scoren. Ik denk dat ik hierdoor meer tweedehands ga winkelen.’’