Heel Holland Bakt is een razend succes in de Nederlandse televisiewereld. Dit heeft het afgelopen zondag maar weer bewezen door, met ruim 1,7 miljoen kijkers, het op één na best bekeken programma te worden op de zondagavond. Omroep Max heeft met Heel Holland Bakt een succesformule te pakken die veel producenten niet weten te vinden.

Volgens Sarena Solari, winnares Heel Holland Bakt van seizoen 3, komt het door de herkenbaarheid van het programma. “Het is niet in scène gezet. Tijdens de opnames wordt niet gezegd wat je moet doen, en dat gemixt met de verschillende karakters van de kandidaten zorgt ervoor dat het een leuk programma is om naar te kijken”. Tijdens het seizoen waar Solari de titel pakte in 2016, keken er gemiddeld 3,16 miljoen kijkers per aflevering naar het programma. Met uitzondering van 2018, bleef er tot dusver een stijgende lijn in het aantal kijkcijfers.

Productieproces

Solari vertelt dat het element van het bakken zeker wel invloed heeft op de kijkcijfers, maar dat het niet de reden is dat het programma zó goed wordt bekeken. “Het productieproces is iets wat de kijkers erg interessant vinden. We maken iets wat je niet zomaar in de keuken maakt en dat vinden mensen leuk om naar te kijken. Bakken is een hobby waar veel mis kan gaan en dat is terug te zien tijdens het programma, wat zorgt voor entertainende televisie.” Solari vertelt dat mensen niet kijken naar het programma met de intentie om er iets van op te steken, maar om het eindresultaat te zien. 

Social media

Het kijkcijferkanon wordt steeds populairder onder jongeren de afgelopen jaren. Social media speelt een grote rol rondom de groeiende populariteit. “Sociale media-gebruikers en bloggers vinden het geweldig om dingen met elkaar te delen en dat wordt je nu ook heel makkelijk gemaakt. Door het kijken van het programma raken jongeren geïnspireerd om te bakken en delen dit dan online.”

Toekomst

De kwestie of Heel Holland Bakt de stijgende kijkcijfers weet vast te houden is iets wat veel kijkers zich afvragen. Solari dacht dat de cijfers ergens wel weer zouden dalen, maar keer op keer bleven ze weer stijgen. “Elk jaar komen er weer nieuwe bakkers die zich willen bewijzen en dat is iets wat ook weer nieuwe kijkers trekt. Of het aspect van het bakken de mensen lang genoeg kan boeien, dat is nog maar net de vraag.”